Közzétette - Kategória - Belföldi krónikák

Egyre durvább a helyzet, jön is a szigorítás: az egyre pofátlanabb kábeltolvajok miatt országszerte


A lopásokból, rongálásokból 2023-ban 367 esetben történt kábellopás, különféle rongálás, eltulajdonítás a MÁV hálózatán, 5 500 vonat késését okozva, az összes késés 40 ezer perc volt – tudta meg a pénzcentrum.hu. A vasúttársaság a rongálások, lopások miatt sűrítik az ellenőrzéseket, és a hatóságokkal közösen ellenőrzik a MÉH telepeket is – így nem éri meg illegálisan átvenni ezeket a fémhulladékokat. A rendőrség adatai szerint tavaly a legtöbb kábellopás Heves megyében történt, ezt Pest megye és Budapest követte – az esetszám pedig drasztikusan nőtt a korábbi évekhez képest.

A pénzcentrum kérdésére az is kiderült, hogy a kábeleken kívül jellemzően a vasúti pálya elemeit és a pályamenti berendezéseket, valamint ezek tartozékait tulajdonítják el, úgymint

  • pályához tartozó csavarok, kapcsolószerek, általában fémből készült alkatrészek, síndarabok,
  • kisebb méretű erősáramú berendezések és alkatrészek,
  • biztosítóberendezésekhez tartozó kisebb méretű alkatrészek (pl. transzformátorok), útátjáró biztosítóberendezések részei (pl. sorompó csapórúd, sorompó vezérlő berendezésekhez tartozó akkumulátorok, alkatrészek, stb.).

Ennek kapcsán a MÁV arra hívta fel a figyelmet, hogy a felsővezetékben 25 kV-os feszültség van, már a vezeték megközelítése is halálos áramütést okozhat, így annak eltulajdonítása életveszélyes, de az utóbbi pár évben szerencsére nem történt ilyen eset.

Minden a vasúti pálya részét érintő bűncselekmény veszélyezteti a vasúti közlekedés biztonságát, fennakadásokat, késéseket, valamint jelentős anyagi károkat okoztak, okoznak. A szabályozásnak és a vasúttársaság erőfeszítéseinek köszönhetően a fémtörvény előtti időszakhoz képest, 2014 óta mára jelentősen csökkent a kábel- és a fémlopások (pl. sínek, trafók, jelzőtáblák, fedelek)  száma. Csaknem tizedannyi a kábellopási esemény, mint a fémtörvény bevezetését megelőző időszakban

-magyarázták hozzátéve, hogy a vámhatóság szigorúan ellenőrzi, sokszor közösen a MÁV szakembereivel a MÉH telepeket, így nem éri meg legálisan átvenni a fémhulladékokat, aminek eredetét nem lehet igazolni, vagy egyértelműen vasúti infrastruktúrához köthető. A jövőbeli lopások megelőzése érdekében a vasúttársaság sűríti az ellenőrzéseket, és a frekventált szakaszokra folyamatos vagyonvédelmi jelenlétet szervez. Azt is kiemelték, hogy minden rongálás esetében feljelentést tesznek az illetékes hatóságnál.

Arra a kérdésökre, hogy mekkora büntetésre számíthat, akit elkapnak, a rendőrség közölte, hogy a bűncselekmény minősítése kapcsán – a tényállási elemek függvényében – különösen számításba jöhet a Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény

  • 232. § (1) bekezdésébe ütköző közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény (alapesetben három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő);
  • 323. § (1) bekezdésébe ütköző közérdekű üzem működésének megzavarása bűncselekmény (alapesetben öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő);
  • 370. § (1) bekezdésbe ütköző lopás bűncselekmény (alapesetben két évig terjedő szabadásvesztéssel büntetendő);
  • 371. § (1) bekezdésbe ütköző rongálás bűncselekmény (alapesetben egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő).

További részleteket a pénzcentrum cikkében olvashatnak.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük