Közzétette - Kategória - Belföldi krónikák

Döntött a kormány: durván megemeli az üzemanyagok jövedéki adóját 2024-től


A Pénzügyminisztérium bejelentése szerint a kormány benyújtotta a jövő évi adótörvényeket az Országgyűlésnek. A minisztérium szerint Magyarország évek óta kockáztatta a kötelezettségszegési eljárást azzal, hogy az uniós szintnél alacsonyabban határozta meg a jövedéki adó szintjét. Jövőre teljesíteni kell az uniós előírást, ezért a jövedéki adó szintjét az uniós minimumszinthez igazítják.

Totalcar információi szerint, ha a kőolaj világpiaci ára hordónként 50 dollárnál több, akkor a benzin jövedéki adója literenként 120 forintról 152,55 forintra nő, ha pedig 50 dollár alatt marad, akkor 125 forintról 157,55 forintra nő. Ha a világpiaci hordónkénti olajár 50 dollár fölött van, akkor a gázolaj literenkénti adója 110,35 forintról 142,9 forintra nő, ha pedig 50 dollár alatt van, akkor 120,35 forintról 152,9 forintra nő.

A petróleum jövedéki adója is változik: ha az olajár hordónként 50 dollár fölött van, akkor 110,35-ről 142,9-re emelkedik, ha 50 dollár alatt van, akkor 120,35-ről 152,9 forintra emelkedik.

Az LPG-re az adó közúti járművek üzemanyagaként marad 95,8 forint kilónként, egyéb motorikus célra viszont 14,685 forint lesz kilogrammonként, ami korábban 12,725 forint volt. A földgázra közúti járművek üzemanyagként normál köbméterenként 28-ról 32 forintra, egyébként kilowattóránként 0,3038-ról 0,3492 forintra nő az adó. A villamos energiáránál is lesz emelkedés, ott megawattóránként 310,5-ről 358,5 forintra nő az adó.

A légitársaságok esetében az üzemanyagok nem esnek jövedéki adókötelezettség alá, így a légi közlekedés közteherviselésének szintje rendkívül alacsony. Ezért – hasonlóan a többi uniós országhoz – a légitársaságok hozzájárulása zöld adóként Magyarországon is fennmarad, de a kevésbé szennyező repülőgépek kedvezményben részesülnek.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük