Közzétette - Kategória - Egyéb, Magyarország hírei - Bűnügyi - Gazdasági - Politikai hírek

Bevezetnék az átlagsebesség-mérést a magyar utakon, de milliárdokba kerülne


Nincsenek tervek arra, hogy használatarányos e-matricát vezessenek be a magyar autópályák használatára, és átlagsebesség-mérés sem lesz egyhamar, a technikai feltételek utóbbihoz nem adottak.

Bartal Tamás, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) vezérigazgatója a Napi.hu-nak adott interjúban beszélt arról, hogy ugyan a NÚSZ rögzíti a rendszámokat a gyorsforgalmi utakon, de ez még kevés lenne ahhoz, hogy átlagsebesség-mérést vezessenek be a magyar utakon.

Mint mondta, egy ilyen rendszer bevezetése természetesen kormányzati döntés, és nem lehet kijelenteni azt sem, hogy a technikai feltételek adottak. A rendszert fejleszteni kellene, hiszen az átlagsebesség-adatok nincsenek rögzítve, és a kamerákat is hitelesíteni kellene.

Európában több helyen néhány km-es szakaszokon próbálkoznak már az átlagsebesség-méréssel, ám Bartal szerint ez olyan, mint a szupertraffipax: mindenki tudja, hol vannak és lefékeznek a megengedett sebességre. „Hosszabb távon mérve pedig a rendszer egy kávézással vagy rövid pihenővel kijátszható, amely nyilván jelentősen csökkenti az átlagsebességet”.

A szakember szerint sűríteni kellene az ellenőrzőpontokat, hogy legyen értelme a módszer bevezetésének, és ne legyen igazságtalan, ez pedig újabb milliárdokat emésztene fel.

A használatarányos autópályadíjak hazai bevezetéséről Bartal közölte, hogy nincsenek ilyen terveik, a jelenlegi matricás rendszer jól működik, míg használatarányos megoldásokra rosszul működő példákat találni. „Egy műhold alapú megoldás persze működhetne a telefonok segítségével is, de bármilyen hiba esetén, amely lehet akár kieső térerő, a felelősség az úthasználót terheli, és a büntetést is neki kell fizetnie” – mondta. Ezen kívül nem biztos, hogy az emberek szeretnék, ha az állam mindig tudná, merre járnak.

A címlapkép forrása: Getty Images.