Közzétette - Kategória - Belföldi krónikák

Bejelentették: hatalmas vasúti fejlesztések indulhatnak Magyarországon


Tavaly nyáron írt ki pályázatot az Európai Bizottság a nemzetközi vonatok fejlesztésére, új nemzetközi vasúti kapcsolatok különböző eszközökkel való támogatására. Ez az első ilyen jellegű pályázat volt, korábban a vasúti szolgáltatásokra nem, csak infrastruktúra fejlesztésére lehetett pályázni. A nyertes pályázatok között van a Bécs-Budapest-Nagyvárad és a Bécs-Budapest-Arad 2-2 óránkénti ütemes kapcsolat létrehozását célzó projekt is – írja közösségimédia-oldalán Vitézy Dávid, korábbi közlekedési államtitkár, közlekedési és város-mobilitási szakértő.

MTI / Máthé Zoltán

„Magyarország is pályázott, az azóta megszűnt közlekedési tárca, a TIM részéről még szeptemberben készítettük elő és adtunk be pályázatot a román közlekedési tárcával közösen a Bécs-Budapest-Nagyvárad és a Bécs-Budapest-Arad 2-2 óránkénti ütemes kapcsolat létrehozására” – írja Facebook-posztjában Vitézy Dávid.

Jó hír, hogy az Európai Bizottság tegnapelőtt tette közzé a 10 győztes, kiválasztott és támogatott vasúti szolgáltatásfejlesztést és ez is közte van – ez pedig a budapesti Déli Körvasút számára is egy újabb fontos megerősítést jelent az Európai Unió részéről– emeli ki Vitézy.

A benyújtott pályázat szerint a koncepció része – a már korábban elnyert közvetlen CEF uniós forrásokból folyó beruházás részeként – a Budapest-Bécs vasúti kapcsolat menetidejének 15 perccel való rövidítése. Ez a vasútbiztonsági rendszerek fejlesztésének köszönhetően a hegyeshalmi határmegállás kiiktatásával történhet meg. Ez a fejlesztés lehetővé teszi, hogy a Budapest-Bécs szakaszon a mai óránkénti nemzetközi követés félórásra sűrítése megtörténhessen, akár az államvasutakon kívül más szolgáltatók közreműködésével.

Vitézy hozzáteszi:A sűrített vonatokból minden második vonat óránként a fejpályaudvarokon való lassú irányváltás helyett a Déli Körvasúton haladna át Budapesten, Kelenföld után az újonnan kiépítendő Közvágóhíd és Népligetállomásokat érintve,és így továbbhaladva Szolnok felé, egyúttal gyors belföldi, vidék-vidék kapcsolatokat (pl. Mosonmagyaróvár-Szolnok, Győr-Békéscsaba) is létrehozva.”

SZOLNOKTÓL PEDIG 2-2 ÓRÁNKÉNT ÜTEMESEN HALADNÁNAK TOVÁBB ARAD ÉS NAGYVÁRAD FELÉ EZEK A NEMZETKÖZI VONATOK, ÚJ MINŐSÉGŰ ÉS GYORSASÁGÚ KAPCSOLATOT NYITVA MAGYARORSZÁG ÉS BÉCS FELŐL ERDÉLYBE, S ÍGY KIHASZNÁLVA A MAGYAR ÉS ROMÁN OLDALON IS ZAJLÓ JELENTŐS PÁLYAFEJLESZTÉSEKET.

Ezen beruházások révén a 160 km/h pályasebesség és az ETCS L2 vonatbefolyásolás kiépítése szinte minden érintett szakaszon jelenleg is zajlik, változatos stádiumban.

Ahhoz, hogy ez a menetrendi vízió megvalósuljon, ezeknek az infrastrukturális fejlesztéseknek el kell készülnie, Romániában nemrég szerződték le a munkákat a kivitelezőknek a helyreállítási alap forrásaiból, Magyarországon az érintett fővonalakon számos nagyberuházás lezárult, a vonatbefolyásolás kiépítése és az utolsó, határmenti szakaszok kiépítése van még folyamatban a két vonalon Püspökladánytól és Békéscsabától a román határpontokig. És persze az egész nem működik, ha Budapesten nem épül ki a Déli Körvasút, melyre Magyarország tavaly decemberben ismét pályázott és melyet az Európai Bizottság már többször elvi támogatásban részesített, de az építkezést a helyi vasútellenzők bírósági támadásai folyamatosan akadályozzák.

A szakember a Facebook-bejegyzésben hangot ad annak, hogy: „nagyon bízom benne, hogy a Fővárosi Ítélőtábla megsemmisíti a bíróság nemrégiben hozott döntését a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyének újbóli felfüggesztéséről, hisz ahogy ebből a példából is látszik, nem csak regionális és agglomerációs vagy Magyarországon belüli, hanem összeurópai érdek is a budapesti vasúti szűk keresztmetszetek felszámolása, a legkörnyezetbarátabb közlekedési mód, a vasúti közlekedés továbbfejlesztése és a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia megvalósításának folytatása. Az Európai Bizottság mostani döntése tehát a Déli Körvasút újabb fontos támogatása.”

Magyarországot érintően még egy pályázat nyert: egy osztrák magánvasút, a Westbahn a jelenleg Bécsben végződő Münchenből érkező vonatainak Budapestig meghosszabbítására kapott támogatást az EU-tól. Ez várhatóan a most beszerzett emeletes kínai CRRC motorvonatokkal történhet majd meg és igen jól illeszkedhet a fenti menetrendi koncepcióba, ha sikerül a különböző állami és magánszereplők érdekeit megfelelően összehangolni.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük