Közzétette - Kategória - Belföldi krónikák

Akár húsz százalékkal is drágulhat egy év alatt a közúti fuvarozás


Az első negyedévben nem tudták olyan mértékben emelni szolgáltatásaik díját a hazai közúti árufuvarozók, mint amennyit a Közúti Fuvarozó Árindex (KFX) indokolt volna, ezért emelés várható, írja a Világgazdaság. A költségek jelenlegi alakulása alapján éves szinten a 20 százalékos drágulás sem zárható ki.

Az árindexet 2022-ben bevezető DigiLog Consulting tanácsadó cég mutatott rá közleményében, hogy újabb jelentős és feltehetően az inflációt is fokozó áremelések várhatók a hazai közúti fuvarozásban, mivel a közúti fuvarozók eddigi idei díjemelése nem érte el azt a szintet, amennyivel a költségeik növekedtek.

A 2022-ben jelentkező összes gazdasági hatás okozta költségnövekedést a nemzetközi közúti fuvarozás esetében 11,3 százalékos, a belföldiben pedig 14,1 százalékos díjemelés kompenzálná, ettől azonban az első negyedéves emelések elmaradtak, ezt kell kompenzálniuk a fuvarozó cégeknek.

A tanácsadó cég várakozása szerint a szolgáltatás éves szintű drágulása az első negyedéves 9-10 százalék után meghaladhatja a 20 százalékot is.

Lajkó Ferenc ügyvezető szerint annak következtében, hogy csak ekkora emelést tudtak elérni, tönkremehet a veszteségessé váló fuvarozók egy része, ezzel pedig kapacitáshiány keletkezhet a piacon. A másik következmény akkor jelentkezik, ha a tovább működő cégek az év hátralevő részében már tudják érvényesíteni a magasabb költségeiket, ekkor jelentkezhet az inflációfokozó hatás.

Ez már a fogyasztók pénztárcáját sem kímélné, hiszen az alapanyagok és a késztermékek 70 százalékát közúton fuvarozzák.

Lajkó szerint azok a megbízók, akik nem fogadják el ezeket az emeléseket, rövid időn belül elveszíthetik fuvarozó partnereiket, és kapacitás nélkül maradhatnak. Ennek következménye nem csupán az áremelkedés lehet, hanem ellátási problémák is kialakulhatnak a kieső fuvarozók okozta kapacitáshiány miatt.

Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkárhelyettese a Világgazdaságnak elmondta: „Az árindexben szereplő érték abszolút elfogadható, a kérdés inkább az, hogy abból a piacon a fuvarozók mennyit tudnak érvényesíteni.”

A szakember hozzátette, a tapasztalat szerint a kiadásoknak csak a kisebb része jelent meg a megbízások díjában. Újdonság az is, hogy szerződéseikben a fuvarozók a negyedévesről egyre inkább áttérnek a havi üzemanyagár-klauzula alkalmazására. Szerinte lassan az is elvárható lesz, hogy ezekbe a szerződésekbe a munkaerőköltség kapcsán is klauzula épüljön be, egy gépkocsivezető bére már havi 800 ezer forint körül alakul, gyakran ennél is magasabb.