A magyar személyautók útdíjai kiemelkedőek: nincs még egy európai ország, ahol matricás rendszerben az éves sztrádadíj magasabb lenne a magyarnál. A magyarhoz hasonló rendszert működtető közép-európai országokban ráadásul úgy olcsóbb mindenhol az e-matrica, hogy a bérek Bulgária és Románia kivételével a hazainál magasabbak, így a magyar autósoknak sokkal nagyobb terhet jelent a sztrádák használata, mint más országokban – írja a G7.hu.
Nemcsak az éves matricák ára magas, de rendkívül igazságtalan a rendszer Magyarországon, igaz, ebben hasonlít a többi térségbeli országéhoz. A magyar állam a bevételek növelése érdekében egyre inkább az országon keresztülhajtó tranzitforgalmat próbálja fizetésre bírni, így az alkalmi felhasználók díjait aránytalanul magasra emeli.
Ennek hatása látszódik a bevételeken, amelyek 2022-ben már 80 milliárd forintra nőttek.Összességében a bevételek 25 százalékkal nőttek – ebben szerepe volt a megyei matricák bevezetésének, mivel a Pest megyei matrica a budapesti autósok számára lényegében egy kihajtási díjjá vált.
Érdemes megnézni, hogy mennyi kilométert lehetett megtenni egy éves és egy tíznapos matrica árából az elmúlt években, ha azt mindig az átlagos, egy kilométerre jutó e-matrica bevételhez hasonlítjuk. 2016-ban egy éves matrica megvásárlója 4791 kilométernyi úthálózat-használatért fizetett, 2022-ben 4935 kilométerért – ez 3 százalékos növekedés.
Eközben a hetimatrica-vásárlók 331 kilométer helyett már 403-at fizetnek meg, ez 21 százalékos növekedés. A kormány egyre inkább a gyorsforgalmi utakat ritkábban használókra, a kevesebbet szennyezőkre teszi az autópálya-hálózat fenntartásának költségét.
A magyar e-matrica rendszerben a legtöbbet autózó, legtöbbet szennyező felhasználók tizedakkora útdíjat fizetnek, mint a legkevesebbet autózók.A magyar matricarendszer teljesen eurokonform: az eurovignetta rendeletnek megfelelő az időszakos és éves matricák egymáshoz viszonyított árazása. A legtöbb uniós ország a magyarhoz hasonló rendszerben és elvek szerint a külföldieket így próbálja jobban megkopasztani – és eközben ugyanúgy a sokat szennyezőket támogatja.
További részletek a G7-hu cikkében olvashatnak.