A kormányzat továbbra is azzal fenyegeti a kiskereskedőket, hogy beavatkozik az üzemanyagárak alakításába, ám a szakma szerint sokkal inkább adót kellene csökkenteni. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a kormány elé terjeszti a terveit, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkárát a lehetőségekről kérdezte az economx.hu.
„de nincs miből árat csökkenteni”.
Le az adókkal!
Nem hiszem, hogy látványos változásokat tudna okozni, hogy a miniszter erre felszólítja az benzinkutasokat – tette hozzá.
A szakmai szervezet vezetője felidézte, az üzemanyag-kereskedelem, -forgalmazás összetett folyamat.
- Az alapanyag beszerzésétől,
- és annak finomítóba szállításától kezdve,
- a finomításon keresztül,
- a kapcsolódó teljes logisztikai rendszeren át,
- egészen a késztermék szállításig,
- tárolásáig
bezárólag számos lépcsőt tartalmazó folyamat végeredménye a totemoszlopokon látható végső kiskereskedelmi ár, amelyet további költségelemek is befolyásolnak.
Ebben az egyik a legfontosabb maga az adótartam
– hangsúlyozta Grád Ottó. Az az adóteher, illetve különböző fizetési kötelezettségek, amelyeket az üzemanyag-kereskedelemhez kapcsolt az adózási rendszer, üzemanyagtípusoktól eltérően, de jelen pillanatban megközelíti, vagy meg is haladja az ötven százalékot.
Ebben a környezetben kerül meghatározásra az üzemanyagár, és ebben nagyon kicsi és szűkös a mozgástere a vállalkozásoknak, kiskereskedelmi egységeknek. Hogy milyen áron tudnak értékesíteni, az a nagykereskedőtől árszabásától függ, és attól, hogy hazai finomítóktól, vagy import forrásból származik a termék – magyarázta a MÁSZ főtitkára.
Grád Ottó szerint, ahhoz hogy itt az üzemanyagárak, a jelenlegi trendből kilépve, megálljanak, vagy újból csökkenjenek, ahhoz vagy a világpiaci árak esetében kell változásnak bekövetkeznie, vagy a forintnak kell látványosan erősödnie a dollárral és euróval szemben, de ezekre kevés az esély – tette hozzá.