Július 7-től minden újonnan regisztrált európai autót sebességkorlátozóval kell felszerelni. Ezt írja elő a 2019/2144 EU rendelet.
Na, de mi ez a sebességkorlátozó és hogyan működik?
Az intelligens sebességszabályozó (ISA) meghatározása a rendelet szerint: „olyan rendszer, amely segíti a vezetőt a legmegfelelőbb sebesség fenntartásában”. Ez egy biztonsági eszköz, amely egyesíti a GPS-adatokat a fedélzeti kamerák adataival, hogy meghatározza az egyes útszakaszokon lévő valós korlátozásokat. Ha hosszabb ideig túllépjük a határt, a rendszer automatikusan fékezi az autót, mintha sebességtartó automatában lennénk. Minden gyártó kiválaszthatja, hogy az ISA hogyan korlátozhatja az autó sebességét, akusztikus jelekkel és a gázpedálra gyakorolt nagyobb erő révén; másrészt minden vezetőnek joga lesz saját belátása szerint kikapcsolni a rendszert, de a műveletet a jármű minden újraindításánál el kell végezni, mivel az ISA alapértelmezés szerint aktiválódik.
Az intelligens sebességszabályozó rendszereknek meg kell felelniük a következő követelményeknek:
- az a képesség, hogy speciális jelzéssel tájékoztassa a vezetőt az alkalmazandó sebesség túllépéséről,
- a rendszer kikapcsolhatóságának képessége,
- vészjelzése a valós vezetési körülmények között a hiba elkerülését vagy a hibaarány minimalizálását szolgálja.
Jogi következmények a vállalatok és vállalkozások számára
Az autógyártóknak biztosítaniuk kell, hogy a 2024. július 7-től forgalomba hozott összes modell megfeleljen az EU-rendelet követelményeinek. A meg nem felelés közigazgatási szankciókhoz és potenciális járművisszahívásokhoz vezethet, ami gazdasági és reputációs károkat okozhat. Kritikus fontosságú, hogy a vállalatok belső eljárásokkal rendelkezzenek termékeik megfelelőségének ellenőrzésére és a szabályozási változások esetén frissítsék ezeket az eljárásokat.
Polgári és büntetőjogi felelősség
A sebességkorlátozó meghibásodása által okozott balesetek esetén a gyártókat fel lehet hívni, hogy feleljenek a személyes vagy vagyoni károkért.
Aggodalmak
Teszteket végeztek és úgy találták, az ISA technológia hibákat követhet el a korlátozások leolvasásában, ami az útjelző táblák néha helytelen elhelyezésével is összefügg. Bár az ISA-rendszerek egyre kifinomultabbakká válnak majd és drasztikusan csökkennek a hibakockázatok, jelenleg mégis vannak, akik nem bíznak benne és úgy vélik, ezzel nőhet a balesetek kockázata.
A sebességkorlátozó előnyei
Célja, hogy a közúti balesetek halálos áldozatainak száma nullára csökkenjen 2050-re, amint azt az EU bejelentette. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács becslései szerint a sebességkorlátozó bevezetése legalább 30%-kal csökkentheti a baleseteket. Az előnyök között szerepel a gyorshajtási bírságok elkerülése is.
Forrás: tomshw.it, auto.everyeye.it, virgilio.it