Vásárosnamény – Számos helyi és térségi értéket őrző, Varga János igazgató Úr által vezetett vásárosnaményi Beregi Múzeumban ismét egy igazi kuriózumnak számító időszaki kiállítás nyílt meg „A kerékpározás története” címmel. A vándorkiállítás több ritka és értékes ereklyét is tartalmaz, melynek másik apropóját a kerékpár szabadalmaztatásának 200. évfordulója adja, mely erről is megemlékezve 30 korabeli kerékpárral és több tablóval is bemutatta a kerékpár fejlődéstörténetét.
A különleges kiállítás előszavát a Beregi Múzeum igazgatója, Varga János tartotta, aki köszöntötte a zsúfolásig megtelt terem résztvevőit, majd felkonferálta a megnyitón megjelent illusztris vendégek sorát.
Szavait követően a megnyitón köszöntőt mondott Baracsi Endre, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közgyűlés alelnöke, aki méltatta ezen gyűjteményt, majd személyes vonatkozásaira is kitért, ahol több a kerékpározáshoz fűződő élményeit is megtudhatta a népes közönség.
Szavait követően Vásárosnamény Város polgármestere, Filep Sándor vette át a szót, aki örömteli eseménynek tartotta, és megköszönte a Múzeum igazgatójának és szervezőjének, hogy a Bereg szívébe, Vásárosnaményban láthatóak ezen csodák. Továbbá kifejtette azt is, hogy ezen kerékpárcsodáknak jellegzetes illatuk van, melyről minden embernek önkéntelenül is eszébe jut a gyerekkora. Kitért ezen túl Vásárosnamény ,,Kerékpárbarát település,, címére is, mely bizonyítja a város ezen érdeklődését. Végezetül a létrejövő kerékpárút fejlesztésekre is kitért, mely által még nagyobb teret szeretnének nyújtani a kerékpározás szerelmesei számára.
Ezt követően Hídvégi János, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum muzeológusa mutatta be az értékes gyűjteményt és foglalta össze a biciklik 200 éves múltját.
Előadásában továbbá bemutatta a gyűjteményt és annak a korra jellemző használatát, kidolgozását és megtudhattuk fejlődésükön túl, népszerűségének okait is. Bemutatásra kerültek olyan különleges darabok, mint az 1870-ben készült kézi faragású kerékpár is, mely Magyarországon kézi munkával egyedileg készült. Készítője a kerekek futófelületeit keréktalpakra hajlított fából készítette, illetve a kormányt és a váz elemeit népi motívumokra emlékeztető faragásokkal díszítette. Szintén ebben az évben készített kangaroo is jellemzésre került, melynek pedáljait először közvetlenül a keréktengelyre szerelték. A jármű sebességének növeléséhez nagyobb kerékre volt szükség, így születtek meg a velocipédek. Magyar találmányok is szerepet kaptak az előadásban, mint az 1902-ben gyártott Hóra Tridem háromszemélyes kerékpár, melyet Hóra Nándor tervezett, aki a hazai motorizáció úttörői közé tartozik. De az 1960-ban gyártott Phillips férfi kerékpár is véka alá került, mely hamisítatlan angol stílusban, de a Csepeli Kerékpárgyárban készültek indiai megrendelésre a Phillips márkanéven forgalomba hozva. A kerékpárok megerősített vázzal, dupla felső vázcsővel készültek, kimondottan rossz útviszonyokra tervezve azt.
A megnyitó után a Beregi Múzeum előtti parkban bárki kipróbálhatta a Hidvégi János muzeológus által gyártott, Karl Drais rekonstruált futógépét. Az eredetileg 1817-ben készült csoda az első kormányozható kétkerekű jármű volt, melyet a kétkerekű nevét viselő Karl Drais szabadalmaztatta 1817-ben, Mannheimben. A korabeli járműveket bognárok, kocsigyártók készítették a megrendelő igényei és testméretei figyelembevételével, így szinte mindegyik példány különbözött egymástól, mégis rövid idő alatt világszerte elterjedt. A kétkerekű csodát Varga János igazgató mellett, Filep Sándor polgármester, Hegedűs Antal korábbi polgármester és Baracsi Endre a Megyei Közgyűlés alelnöke is elvitte egy körre.
A rendezvény befejeztével a Beregi Múzeum igazgatóját kérdeztük, arról, miként jött az ötlet, hogy az ország számos múzeuma után, itt a Bereg szívében jöhessen létre ezen kiállítás.
Majd a kiállítás megtekinthetőségéről is kérdeztük a Beregi Múzeum vezetőjét:
Végül a most nyílt kiállítás mellett, a Múzeum repertoárjában szereplő, egyéb időszaki- és állandó kiállítások is kérdeztük az intézményvezetőt.
A továbbiakban a kiállítás szervezőjével, Hídvégi Jánossal beszélgettünk, akit a gyűjtemény ötletéről és létrejöttérőlkérdeztük:
Kitért továbbá a gyűjtemény palettáján ritkaságszámba menő egyedi darabokra is, és személyes kedvenceire:
A bemutatón megtudhattuk, hogy számos bicikli rekonstrukciót készített már, erről és a gyűjtemény általa készített darabjairól, mint a Karl Drais féle rekonstruált futógépről is megkérdeztük:
Az ország stámos pontján szerepelt már ez a ritka gyűjtemény, ennekországos befogadóképességéről és népszerűségéről is beszélt:
Végezetül, az előadáson és a bemutatón viselt korhű ruhájára is rákérdeztünk:
[slideshow_deploy id=’129339′]