Közzétette - Kategória - Beregi Krónikák, Regionális hírek, Vásárosnamény hírei, Vásárosnaményi Krónikák, Vezér cikkek

Házszám változások Vásárosnaményban: Teendők és tudnivalók egy helyen!


hazszam_kollazs

Illusztráció: god.hu

Vásárosnamény – TÁJÉKOZTATÁS ( központi címregiszter) a központi címregiszter létrehozásával kapcsolatos – lakosságot érintő – változásokról.

Magyarországon a közigazgatás eddig nem rendelkezett egységes, közhiteles, az ország valamennyi címét tartalmazó cím-adatbázissal. Ez nagyon sok problémát okozott mind a lakosság körében a lakcímügyintézések során, mind a közigazgatási feladatok ellátásakor az igazgatási szerveknek és a közszolgáltatóknak egyaránt. Ennek megoldásaképp a jelenleg különböző hatóságoknál párhuzamosan nyilvántartott címadatok egyetlen nyilvántartásba történő egyesítésével a Központi Címregiszter (a továbbiakban: KCR) létrehozásáról döntöttek.

KCR célja, hogy az adatok naprakészek, pontosak legyenek, a különböző nyilvántartásokban szereplő címadatok megegyezzenek, és minden hatóság ezt a – azonos adattartalmú – nyilvántartást használja.

A KCR létrehozásának feladataival a települési jegyzőket bízták meg, melyet 2016. december 31. napjáig kell teljesíteni.

A Vásárosnaményi Közös Önkormányzati Hivatal munkatársai (a továbbiakban: hivatal) a vásárosnaményi címek felülvizsgálatát már 2015. évben elkezdték, jelenleg a felülvizsgálandó címek tisztítása, a KCR adatbázis felállítása folyik. Ennek érdekében Vásárosnamény Város Önkormányzata Képviselő-testületeaközterületek elnevezéséről és a házszám –megállapítás szabályairól szóló16/2014. (IX. 26.) önkormányzati rendeletét 2015. november 26-i ülésén módosította, melynek alapján a közterületek elnevezése és a közterületek jellege a hatályos vonatkozó jogszabályok előírásainak megfelelően pontosításra és kiegészítésre került.

A KCR-be bejegyzett címmel kell rendelkezniük a Magyarország területén található alábbi ingatlanoknak:

·         beépítésre szánt területen fekvő teleknek,

·         beépítésre szánt területen fekvő telken

–          létesített épületnek,

–          létesített épületen belül található lakásnak,

–          létesített önálló, épülethez nem kapcsolódó, építési engedély köteles pincének,

·         beépítésre nem szánt területen fekvő teleknek, ha azon

–          épületet létesítettek,

–          létesített önálló épülethez nem kapcsolódó, építési engedély köteles pince található,

·         beépítésre nem szánt területen fekvő telken létesített épület és pince,

·         olyan, a beépítésre szánt vagy beépítésre nem szánt területen fekvő telekkel alkotórészi kapcsolatban lévő önálló rendeltetési egységnek, amelynek a címképzésért felelős szerv cím képzését szükségesnek tartja,

·         és olyan ingatlan, amely a polgár személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXV. törvény 5. § (2) bekezdés alapján a polgár lakhelyéül, vagy külön jogszabály szerinti jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező jogi szervezet székhelyéül, telephelyéül szolgál.

A KCR a következő címelemeket tartalmazza: az ország nevet, a megye nevét, település nevét, postai irányítószámot, ha van a településrész nevét, ha van a kerület megjelölését, a közterület nevét, közterület jelleget, házszámot, ha azonos házszám alatt egynél több épület van, a házszámhoz tartozó épülethez rendelt lépcsőház jelét, ha az épületben vagy a lépcsőházban több szinten találhatóak önálló rendeltetési egységek, az épülethez vagy a lépcsőházhoz tartozó szint jelét, és ha az épület vagy a lépcsőház azonos szintjén több önálló rendeltetési egység van, az önálló rendeltetési egység ajtajának, bejáratának megjelölését.

Cím akkor

·         keletkezik, ha valamennyi címadatát bejegyezték a KCR-be,

·         szűnik meg, ha valamennyi címadatát törölték a KCR-ből,

·         módosul, ha valamely címeleme megváltozik.

A címek tisztítása során ahol szükséges helyreigazítás, módosítás történt/fog történni.A vonatkozó jogszabályok szerint a KCR-ben egy ingatlannak csak egyetlen címe lehet. Ha az adott ingatlannak több címe is van (pl. saroktelek), a címellenőrzési eljárás során vizsgálni kell, hogy az ingatlant ténylegesen melyik közterület felől közelítik meg, vannak-e elkülönülten használt helyiségek. Azon címek, melyek jelenleg nem tekinthetők ténylegesnek, törlésre kerülnek. Ha a fentiek figyelembe vételével továbbra is egynél több cím bizonyul ténylegesnek, akkor a tulajdonos bevonásával külön eljárásra kerül sor.

Házszám hiányaesetén azÉpítésügyi Csoport a házszám megállapításáról döntést hoz. Társasházak esetében a lakások helyes címének megállapítása érdekében szükség lehet a társasházi alapító okirat, közgyűlési döntés és tulajdonosi határozat becsatolására. Ezért kérjük a társasházak közös képviselőit, hogy jelen tájékoztató megjelenését/átvételét követően haladéktalanul keressék fel  az illetékes ügyintézőt a hivatal emeletén található 33. számú irodában ügyfélfogadási időben, és csatolják az általuk képviselt társasházi alapító okiratok, valamint műszaki dokumentáció – és ha egy ingatlanon több épület található az épület alaprajzának másolatát is.

Címváltozás esetén:

·      Az ingatlanba bejelentett személyek lakcímkártyájának cseréje szükséges. A lakcímkártya cseréje hatósági döntés miatt illetékmentes.

·      A forgalmi engedély cseréje nem szükséges, ebbe – kérelemre – a kormányablakban illetékmentesen bejegyzik az új címet.

·      Személyi igazolványt cserélni emiatt nem szükséges, mert abban lakcím nem található.

·      A pénzintézetek felé az ügyfélnek van bejelentési kötelezettsége, mely szintén költségmentes.

·      A közszolgáltatók (EON, TIGÁZ Zrt., Észak-alföldi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft., Tiszamenti Regionális Vízművek Zrt., ELEKTRONET, esetleg más telekommunikációs szolgáltatók, NAV, OEP, stb.) felé a hivatal a közterületek elnevezését és jellegét bejelenti, azonban a lakcímek megváltozását mindenkinek egyénileg kell bejelenteni a lakcímkártya cseréjét követően.

·      A Vásárosnaményi Járási Hivatal Földhivatali Osztálya által vezetett ingatlan-nyilvántartás a tisztított adatokat automatikusan átveszi, így a városlakóknak ez irányban tennivalójuk nincs.

Címváltozással, ha a vállalkozás székhelyének (telephelyének) címe is megváltozik, ezt elektronikusan, ügyfélkapun keresztül a vállalkozás képviselője köteles a cégbíróságnak a változás bekövetkezését követő 180 napon belül bejelenteni, amelyet a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény 53. § (1) bekezdése értelmében illeték és közzétételi költségtérítés megfizetése nélkül lehet megtenni.

Amennyiben az újra történő házszámozás elkerülhetetlen, az érintett ingatlanok tulajdonosait és birtokosait hivatalom értesíti arról, hogy címükben változás következik be. Az értesítésben a városlakókat (családonként 1 személyt) adategyeztetésre kérünk fel, melyben utcánként külön időpontot jelölünk meg. Az adategyeztetés helyszíne a belső városrészben lakók számára a hivatalépülete, Vitka és Gergelyiugornya városrészen lakók számára pedig a városrész Művelődési Háza.

A Központi Címregiszter kialakítása érdekében kérem a Tisztelt Lakosság szíves megértését és együttműködését!

                                                                                                                      Dr. Szilágyi Péter sk.

                                                                                                                                  jegyző


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük