Közzétette - Kategória - Bereg, Szatmár és Rétköz térségi krónikái, Beregi sziréna, Felső-Szabolcsi sziréna, Határrendészeti hírek, Katasztrófavédelmi hírek, Nyírségi sziréna, Országos sziréna, Rétközi sziréna, Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei bünügyi krónikái, Szabolcsi sziréna, Szatmári szíréna, Vezér cikkek

Röpködhetnek a tízezrek! Holnaptól működik az új traffipaxrendszer


traffipax

Sok más szabálytalanság mellett a biztonsági öv becsatolására, vagy a kézből telefonálásra is figyelni fognak az új kamerák az utak mentén. Órákkal az új kamerarendszer élesítése előtt minden közlekedőt két kérdés foglalkoztat leginkább: hol vannak a telepített szupertraffipaxok, és az egyes szabálysértések elkövetői milyen összegű bírságra számíthatnak.

Kedd reggel, tehát április 5-én 8 órától üzemszerűen működnek a hivatalosan Véda közúti intelligens kamerának nevezett új fix traffipaxok. Az új kamerák a sebességmérés mellett – a többi között – forgalomszámlálásra és többféle szabályszegés felismerésére, dokumentálására is alkalmasak. A rendszer 160 mobil sebességmérőt, valamint az ország egész területén 365 fixtelepítésű komplex közlekedésellenőrző pontot (KKEP) foglal magában, 134 útszakaszon.

A Belügyminisztérium, az ORFK és a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala konzorciumában megvalósuló projekt keretében felszerelt új traffipaxok pontos helyét a rendőrség honlapján térképes és táblázatos bontásban is közzétették.

Budapesten hat új traffipaxot helyeztek el: kettőt-kettőt az M3-as és az M5-ös autópályánál, valamint az M1-es és M7-es autópálya közös szakaszánál. Borsod-Abaúj-Zemplén és Veszprém megye tíz, Zala kilenc, Fejér, Hajdú-Bihar és Jász-Nagykun-Szolnok megye nyolc-nyolc új kamerát kapott. Baranya és Bács-Kiskun megyében hét-hét, Békés, Csongrád, Heves, Somogy, Komárom-Esztergom, Tolna és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében hat-hat, Győr-Moson-Sopron, Vas és Nógrád megyében öt-öt új szupertraffipaxot szereltek fel. Pest megyében négy új kamera van.

A listából kiderül, hogy a Szabolcs megyei berendezések közül csaknem az összes, vagyis a hatból öt Nyíregyházán van, míg egy Mátészalkán található, Miskolcon és Szegeden négy-négy, Debrecenben három helyen vannak ilyen intelligens kamerák.

Az új fix traffipaxok és mobil kamerák április 5-től egyebek között felismerik azt is, ha valakinek nincs bekötve az öve, átlépi a záróvonalat, megszegi a behajtási tilalmat, átmegy a piroson, illetve ha leálló- vagy buszsávban megy.

Sebességtúllépés kapcsán a már évek óta ismert 30–300 ezer forintos csekkek érkezhetnek, ebben tehát különösebb újdonság nincs. Drága mulatság lesz viszont a leállósávban történő autózás, amit alkalmanként 100 ezer forintos tétellel számláz a rend­őrség. Ugyancsak komoly summa, 40-60 ezer forint fizetendő akkor, ha a szuper­traffi azt érzékeli, hogy lejárt műszaki vizsgával veszünk részt a közúti járműforgalomban.

A hazai átlagfizetések ismeretében 60 ezer forint tekintélyes summa, márpedig ennyit kell „leszurkolnia” annak, aki a vasúti átjáró tiltott jelzését figyelmen kívül hagyja. Alig kevesebbre, 50 ezer forintra taksálta a jogalkotó a hagyományos közlekedési lámpa pirosán áthajtásért járó bírság összegét, és ugyanennyit kell fizetnünk április ötödike után a kötelező haladási irány megszegéséért.

Egységesen 30 ezer forintért „fotózkodhatunk” a buszsávban haladva, a behajtási tilalmat megszegve, a záróvonalat átlépve, illetve vezetés közben kézből telefonálva. Ha valaki nem halad, csak megáll a leállósávban (indokolatlanul), az 40 ezer forintba, ugyanez a buszsávban 20 ezer forintjába kerül. Meglepő, hogy legfeljebb 20 ezer forint fizetendő a biztonsági öv be nem kapcsolása miatt, de ha valaki csupán lakott területen mulasztja el az övcsatolást, az akár 10 ezer forinttal is megúszhatja.

Április ötödikétől nem érdemes kísérteni a sorsot, hiszen a Véda rendszer kamerái éjszaka is „élesek”, igen zord időjárás szükséges ahhoz, hogy ne „lássanak” megfelelően. Amit még érdemes tudni, hogy átlagsebesség-mérést (legalábbis egyelőre) az új kamerahálózattal sem alkalmaz a rendőrség. A közlekedési hatóság egyébként folyamatosan hangsúlyozza, hogy nem a pénzgyűjtés, hanem a közlekedésbiztonság javítása, a közlekedési mortalitás (halálozás) csökkentése a célja az új ellenőrzőrendszerrel. Ezek után csak remélhető, hogy a 160 mobil sebességmérővel és minden kapcsolódó rendszerrel együtt 14,5 milliárd forintba került (az Európai Unió által finanszírozott) Véda rendszer valóban meghozza majd a kívánt hatást.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük