Retteghetnek az autósok! Biztonsági öv,étkezés, telefonálás, egykezes vezetés: mindent lát az új traffipax!

traffipax

Police.hu

A fix telepítésű radaros készülékkel együtt évente több tízmilliárd forintos pluszbevételt termelhetnek majd az államnak. Egyelőre még tesztüzemmódban, néhány nap múlva viszont már élesben figyelnek. Nagyon sokan nincsenek tisztában azzal, hogy mi a tiltott vezetés közben. Két kézzel kell fogni a kormányt, nem pedig eggyel. A vezetés közbeni étkezés sem megengedett, ha közben csak egy kézzel fogják a kormányt. Szabálysértésnek minősül, hogy a piros lámpánál a sofőr kézben tartja a mobiltelefonját.A 160 lézeres, több száz méteres látótávolságú, egyenként 5,7 millió forintba kerülő KKEP a 80 régi mobil sebességmérőt váltja le, így egyik napról a másikra megduplázódik az alkalmi sebességmérési pontok száma az országban. Egy 2010-es KRESZ-módosításnak köszönhetően a traffipaxot vagy az azt hordozó rendőrautót autópálya vagy autóút leállósávjában, forgalom elől elzárt területen vagy olyan helyen is el lehet helyezni, ahol amúgy tilos megállni vagy várakozni.Nem csak a fényhíddal rendelkező Astráktól, Octaviáktól lesz érdemes tartani, mert ha Audi A3 limuzint, Mercedes B-osztályt vagy MZG rendszámú szürke, fekete vagy fehér, jelöletlen új Suzuki Swiftet látunk az út mellett állni, akkor nagy rá az esély, hogy azokból is sebességet mérnek. Addigra viszont már késő lesz lassítani, mert a lézeres kamera már nagy valószínűséggel elkészítette a sztárfotókat rólunk. Lézerblokkolóval már tilos védekezni, de a detektor még engedélyezett.

traffipax

Fotó: police.hu

A Véda elnevezésű Közúti Intelligens Kamerahálózat Projekt másik fontos eleme, hogy fix telepítésű, radaros kamerát is használni kezdenek majd az ország 130 pontján, így a 12 régebben telepített fix eszközzel összesen 537-re emelkedik a sebességmérők száma. Sovány vigasz az autósoknak, hogy a fix KKEP-k nem látnak olyan messzire, mert nem lézerrel, hanem radarral mérnek, és a kihelyezésükre a KRESZ előírása alapján Traffic control feliratú táblával kell figyelmeztetni a közlekedőket, bár az nincs pontosan meghatározva, hogy milyen távolságra kell elhelyezni a táblát a mérőeszköztől. 2014-ben a 92 működő (80 mobil és 12 fix) traffipax összesen 9 milliárd forint bevételt termelt az államnak, 264 514 esetben állapítottak meg sebességtúllépést, és szabtak ki bírságot. Jövőre, a VÉDA projekt első teljes évében, amikor már 525 modern KKEP és a 12 régebbi fix készülék lesz használatban, több tízmilliárd forint pluszbevétel folyik majd be az államkasszába. Így a mindössze 15 milliárd forintba kerülő VÉDA projekt akkor is nagyon hamar megtérülne az államnak, ha nem az Európai Unió fizette volna a beruházás nagy részét.A többszörös bevétel akkor is garantálható lenne, ha az új KKEP berendezések csak sebességet mérnének, de ennél jóval többre képesek.

traffipax fix

100 km/órás sebességig “3 km/óra vagy ezen belüli” pontosságra képesek a KKEP-k. 100 km/óra felett száguldó kocsik mérésénél pedig “3 százalék vagy ezen belül kell lennie minden alkalmazási körülmény mellett”. A hatótávval kapcsolatban nem terítette ki a kártyáit az ORFK, így fogalmaznak: “A fix telepítésű KKEP részét képező közúti ellenőrzésre szolgáló járműsebesség-mérő egység tervezetten RADAR-os mérési elvű lesz, így az ennek megfelelő mérési távolsággal fog dolgozni. A változtatható helyű KKEP lézeres mérési elvű, így több száz méter távolságból is képes megállapítani a jármű sebességét.”

vezetés evés

Fotó: blikk.hu

No de mikor látnak, mikor nem? “Az extrém időjárási és látási viszonyoktól eltekintve az eszközök képesek lesznek éjszaka és csökkent látási viszonyok között is a sebességmérésre.”

Nappal színes képet rögzít a rendszer, éjjel fekete-fehéret. “A KKEP-k az észlelt esemény jellegéhez igazítva állókép felvételt, álló képekből készített sorozatfelvételt, illetve egyes jogsértések kapcsán videó felvételt készítenek.

vezetés

Fotó: blikk.hu

A változtatható helyű KKEP-k kiegészítő funkciókkal rendelkeznek: a behajtási tilalom megszegésének észlelése, a kötelező haladási irányra vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzése, a záróvonal-átlepése, a veszélyes árut szállító járművek (ADR) észlelése, a vasúti át­járón az áthaladásra vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzése, a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék jelzéseire vonatkozó előírások megtartásának, a leállósáv igénybevételére vonatkozó előírások megtartásának, a biztonsági öv használatára vonatkozó előírások megtartásának, továbbá az autóbusz forgalmi sáv használatára vonatkozó előírások megtartásának ellen­őrzése.

vezetés telefon

Fotó: vezess.hu

A fix telepítésű KKEP-k az ellenőrzött útszakasz adottságainak megfelelően komplex működési kört ölelnek fel. Ezek részletesen a következők: a sebességmérés, a rendszámfelismerés, a forgalomszámlálás, a forgalomtorlódás, a veszélyes árut szállító járművek (ADR) észlelése, a biztonsági öv használatára vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzése, a járműről készített felvételek továbbítása, a behajtási tilalom megszegésének észlelése, a kötelező haladási irányra vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzése, a záróvonal-átlépés észlelése, a vasúti átjárón az áthaladásra vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzése, a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék jelzéseire vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzése, a leállósáv igénybevételére vonatkozó előírások megtartásának ellen­őrzése, illetőleg az autóbusz forgalmi sáv használatára vonatkozó előírások megtartásának ellen­őrzése.

20150326a-kozigazgatasi-birsag-merteke-gyorshajtas

Más szabályszegéseket is képesek lesznek rögzíteni: észreveszik majd a piroson történő áthajtást közúti kereszteződésben (50 ezer Ft) és vasúti átjáróban (60 ezer Ft) is, a buszsávok (30 ezer Ft) és az autópálya-leállósávok (100 ezer Ft) jogtalan használatát, a kézből történő telefonálást (30 ezer Ft), a biztonsági öv be nem kapcsolását (úttípustól függően 10-15-20 ezer Ft), a behajtási tilalom (30 ezer Ft) és a kötelező haladási irány (50 ezer Ft) megszegését, és a záróvonal átlépését (30 ezer Ft) is. A kamerák később a közlekedésrendészeti munkát is támogatják majd automatikus rendszámfelismeréssel (lejárt műszakis és lopott járművek kiszűrése), forgalomszámlálással és a torlódások észlelésével.

Az összes fix telepítésű Véda közúti intelligens kamera felszerelési helyét véglegesítette a rendőrség. Itt a lista hol fotóznak majd az eszközök.

végleges fix traffipax lista

végleges fix traffipax lista fotó: police.hu

A hamarosan büntető új eszközök közel tucatnyi szabálysértést lesznek képesek rögzíteni. Itt van, hogy melyikért mekkora a bírságot tartalmazó csekket hozhat a jövőben a postás.

Gyorshajtásért: 30 000-300 000 Ft

Kihangosító nélkül telefonálásért: 30 000 Ft

Biztonsági öv nélküli autózásért: 10 000, 15 000 vagy 20 000 Ft (lakott terület, vidék, autópálya)

Jelzőlámpa tilosán áthajtásért: 50 000 Ft

Vasúti átjárón tiltott áthajtásért: 60 000 Ft

Záróvonal átlépéséért: 30 000 Ft

Kötelező haladási irány megszegéséért: 50 000 Ft

Tiltott behajtásért: 30 000 Ft

Autópálya leállósávjában jogtalan megállásért: 40 000 Ft

Autópálya leállósávjában haladásért: 100 000 Ft

Buszsáv jogosulatlan használatáért: 20 000 Ft

Buszsávban haladásért: 30 000 Ft

Lejárt műszakival autózásért: 40 000, 50 000 vagy 60 000 Ft (attól függően, hogy 3, 6 vagy 12 hónapja járt le).

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a BeregiHirek.hu nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák. Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Minden vélemény számít!