Július elseje hétfőtől vége a kötelező bolti akciózásnak Magyarországon, és ezzel együtt szűnt meg az árstopok utolsó maradványa is, aminek részeként az elmúlt egy évben beszerzési áron vagy az alatt vehettünk bizonyos termékekből. Az állami szabályozás kivezetése miatt az egykori árstopos termékek rövid időn belül megdrágulhatnak, cserébe viszont elképzelhető, hogy más termékek olcsóbbak lesznek, vagy máshol nagyobb akciókat adnak majd a boltok. A kötelező akciózás július 1-jétől kivezetésre kerül, ugyanakkor a kormány a kiskereskedelmi árverseny fenntartása, élénkítése érdekében továbbra is működteti az online árfigyelő rendszert.
Az üzletláncokat képviselő Országos Kereskedelmi Szövetség üdvözölte a kötelező akciózás kivezetését, és azt írták, „a fogyasztók a kötelező akciózás kivezetéssel jól járnak, hiszen a kiskereskedők a fogyasztói szokásokhoz, elvárásokhoz még jobban igazodó akciókat tudnak indítani, amelyek tovább erősítik a versenyt, mindemellett a kiszámíthatóbb piaci környezetben a hazai beszállítók is jobb eséllyel tudnak hosszú távú együttműködést kialakítani a kiskereskedőkkel, mivel a termékpályák így stabilizálódhatnak. Az árcsökkentések tehát nem szűnnek meg, a kiskereskedők azonban más, a fogyasztók számára fontosabb termékkategóriákra tudják a hangsúlyt helyezni.”
Mire számítsunk a boltokban?
Mivel a 20 termékkategóriára vonatkozó kötelező akciózás leginkább szemfényvesztés volt, nem lehet azzal számolni, hogy ezeknek a termékeknek az ára érdemben megváltozik a következő időszakban.
A volt árstopos nyolc termék (kristálycukor, búzafinomliszt, napraforgó-étolaj, sertéscomb, csirkemell, 2,8 százalékos tehéntej, krumpli és tojás) ellenben minden bizonnyal drágulni fog, vagy azonnal, vagy több lépésben a következő hónapokban.
Nagy kérdés viszont, hogy lesz-e olyan termék, ami olcsóbbá válik a változással. Tudjuk, hogy a különböző szabályozások miatt kialakuló veszteségeket az üzletláncok a nem érintett termékeken próbálják visszahozni, ez azonban nem mindig sikerül: a nagyobb láncok közül így például az Aldi és a Spar is veszteséges volt tavaly. Ők tehát az árszabályozás kivezetésével valószínűleg elsőre azzal próbálkoznak majd meg, hogy legalább a minimális nyereségességhez visszaérjenek.
Ezzel együtt elképzelhető, hogy a kötelező akciózás kivezetésének olyan termékek lesznek a nyertesei, amelyek ebből a körből kimaradtak. Ilyenek például az alkoholos italok, amelyekre állandó kereslet van, és amelyeken az elmúlt két évben valószínűleg folyamatosan próbálták visszahozni a többi terméken elszenvedett veszteségeket – mostantól viszont megint az árverseny közepébe kerülhetnek.