Közzétette - Kategória - Belföldi krónikák

Nagy szigorítás érik a dohányboltokban, komoly lépésre készül a kormány


A kormány új rendeletet terjesztett társadalmi egyeztetésre, amely szigorítja a dohányboltokban árusított egyes termékekre vonatkozó szabályokat. Sokkal korlátozottabb lehetőségek lesznek az újfajta készítmények ismertetésére és bemutatására.

A dohányboltokban az utóbbi években egyre több innovatív dohánytermék jelent meg, mint például a hevített dohánytermékek, a nikotinpárnák és a dohányzási célú gyógynövények. Most pedig egy az Építési és Közlekedési Minisztérium által kiadott rendelettervezet szerint érdemi szigorítások jönnek ezeknél.

A szöveg értelmében a jövőben az érintett termékek csak szigorúan meghatározott módon ismertethetők, és a tájékoztatás kizárólag tudományosan megalapozott tényeken alapulhat.

Fontos kikötés lenne, hogy a termékbemutatás nem válhat reklámmá: tilos a fogyasztás ösztönzése, az adott márka népszerűsítése, illetve bármilyen, a vásárlásra ösztönző vizuális vagy szöveges elem alkalmazása.

A rendelet szerint a terméktájékoztatás három fő módon történhet:

  1. Dohánybolton belül, a termékek leírásai, jellemzői nyomtatott formátumban is megjelenhetnek, de a tájékoztató anyagokat a vásárlók nem vihetik magukkal. Ráadásul a vásárlás előtt vagy után szóbeli tájékoztatás is adható, ezt azonban csak az erre kijelölt szakértők végezhetik.
  2. Zárt internetes felületen, kizárólag 18 éven felüli, előzetesen regisztrált fogyasztók számára adhatnak terméktájékoztatást, és szigorúan tilos az online rendelés, vagy bolti átvétel előjegyzése. Csak a boltok készletinformációi megjelenhetnek.
  3. A tervezet szerint a fogyasztók kifejezett kérésére e-mailben is küldhet tájékoztatást a dohánytermék-nagykereskedő, de semmilyen közösségi médiás információszolgáltatást, vagy hírlevelet nem indíthatnak a cégek.

Az ÉKM rendelettervezete kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a fiatalkorúak semmilyen módon ne férhessenek hozzá a terméktájékoztatáshoz.

A nagykereskedők felelőssége biztosítani, hogy a bemutatott információk kizárólag nagykorú és regisztrált fogyasztókhoz jussanak el.

Minden terméktájékoztatási formát előzetesen be kell jelenteni a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságánál (SZTFH), és csak a hatóság által elfogadott módon lehet megvalósítani. Az előírások megszegése esetén a nagykereskedőket terhelheti a felelősség.

Az új szabályok mellett a dohányboltok számára is lehetővé válik, hogy a nagykereskedőktől különböző ösztönző juttatásokat kapjanak a terméktájékoztatásért.

Ez eddig tilos volt, mostantól azonban elfogadhatnak ajándékokat, kedvezményeket vagy térítést a bemutatott termékek ismertetéséért.

A rendelet várhatóan a kihirdetést követő 30. napon lép hatályba. A társadalmi egyeztetés március 4-ig tart.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük