Kiválasztották a V0 teherforgalmi vasútvonal nyomvonalsávját, az új folyosó Budapestet délről elkerülve kelet-nyugati irányban biztosít majd összeköttetést meghatározó ipari és gazdasági központok között – közölte az innovációs és technológiai miniszter Budapesten, sajtótájékoztatón, az MTI híre szerint.

Képünk illusztráció Fotó: MÁV
Palkovics László kiemelte, az előkészítés alatt lévő V0 vonal Záhonytól Győr térségéig teremt majd korszerű vasúti teherszállítási kapcsolatot. A keddi döntéssel a Szolnok-Kecskemét-Székesfehérvár-Győr irányú összeköttetés nyomvonalsávját határozták meg. A miniszter jelezte, hogy a további munka során a nyomvonalsávot megvizsgálva, a beruházással kapcsolatos minden szempontot figyelembe véve jelölik majd ki a konkrét nyomvonalat.
Elmondta, hogy az összeköttetés létrehozásához a Dunán új vasúti hídra van szükség, ennek pontos helyszínével, illetve megoldásával kapcsolatban több alternatíva van, amiket még vizsgálnak. A V0 útvonalának kijelölésénél figyelni kell a Natura 2000 és egyéb természetvédelmi területek elkerülésére is, a nyomvonalsáv kiválasztása után megkezdődhet a környezetvédelmi engedély beadásához szükséges környezeti felmérés.
Napi 400 teher
Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta, a vasúti teherszállítás most nem versenyképes Magyarországon, a naponta közlekedő mintegy 400 tehervonatot meg kellene duplázni, de a jelenlegi hálózatok ezt nem bírják el. A magyar vasúti teherszállítás versenyképesebbé tételéhez új vasúti korridor kiépítésére van szükség, ami a ferencvárosi rendező pályaudvart kiváltva Budapestet is tehermentesíti, jelenleg ugyanis majdnem minden második tehervonat áthalad a fővároson.
A MÁV elnök-vezérigazgatója jelezte azt is, hogy az európai uniós és a magyar klímacélok alapján 2050-re 90 százalékkal kell csökkenteni a közlekedés szén-dioxid-kibocsátását, ami megoldhatatlan a vasúti közlekedés teljesítményének duplájára növelése nélkül. Hozzátette, a 400 tehervonat mellett jelenleg naponta mintegy 3200 személyszállító vonat közlekedik Magyarországon.
Érdekesség, hogy az ukrajnai háború előtt úgy tűnt, az oroszok kaphatják a projektet, kérdéses, a jelenleg, szankciókkal terhelt gazdasági környezetben ez megvalósul-e.