
Az új szabályozás értelmében a járművezetőknek alaposabb felkészítést kell kapniuk a valós vezetési helyzetekre,
különös tekintettel a gyalogosok, gyermekek, kerékpárosok és egyéb sérülékeny közlekedők védelmére.
A jogosítvány megszerzéséhez a vezetőknek meg kell tanulniuk
- a telefon biztonságos használatát vezetés közben,
- a holttérrel kapcsolatos kockázatokat,
- a vezetéstámogató rendszerek kezelését,
- az ajtók biztonságos nyitását,
- valamint a havas és csúszós útviszonyok közötti vezetést.
Az EU-ban a digitális jogosítvány lesz az elsődleges forma, amely okostelefonon keresztül lesz elérhető az EU-s digitális pénztárca technológiával. A tagállamoknak öt és fél év áll majd rendelkezésükre az új szabályok hatályba lépését követően a rendszer bevezetésére. A képviselők ugyanakkor biztosították, hogy a vezetők továbbra is igényelhessenek fizikai jogosítványt.
Az új szabályozás először vezet be legalább kétéves próbaidőt az új vezetők számára. A kezdő vezetőkre szigorúbb szabályok és szankciók vonatkoznak majd az alkohol hatása alatt történő vezetés, valamint a biztonsági öv és gyermekbiztonsági rendszerek használatának elmulasztása esetén. A képviselők elérték, hogy a szöveg ösztönözze az EU-s országokat a
zéró tolerancia politika követésére az alkohol és kábítószerek tekintetében.
A hivatásos sofőrhiány enyhítése érdekében
- a tehergépjármű-vezetői engedély megszerzésének korhatára 21-ről 18 évre,
- az autóbusz-vezetői engedélyé pedig 24-ről 21 évre csökken, amennyiben a jelentkező rendelkezik szakmai alkalmassági bizonyítvánnyal.
A tagállamok engedélyezhetik a 17 éveseknek, hogy területükön teherautót vagy furgont vezessenek, de csak tapasztalt sofőr kíséretében. A motorkerékpárokra és személyautókra vonatkozó jogosítványok 15 évig lesznek érvényesek. A tagállamok ezt 10 évre csökkenthetik, ha a jogosítvány személyazonosító igazolványként is használható. A teherautó- és buszvezetői engedélyeket ötévente kell megújítani. A tagállamok rövidebb érvényességi időt írhatnak elő az idősebb (65 év feletti) vezetők számára.
Az első jogosítvány kiadása előtt a vezetőknek orvosi vizsgálaton kell átesniük, beleértve a látás- és kardiovaszkuláris állapot felmérését. A személyautó- és motorkerékpár-vezetők esetében azonban a tagállamok választhatják az önértékelési űrlapokat vagy a jogosítvány megújításakor alternatív intézkedéseket.
Az új szabályokat még jóvá kell hagynia a Tanácsnak és a Parlamentnek. A tagállamoknak négy év áll majd rendelkezésükre az új rendelkezések nemzeti jogba történő átültetésére és a végrehajtás előkészítésére.