traffi

Kizárt, hogy 100 méterről mérjen a telepített traffipax – erre jutott a gyártó honlapján közétett és a Délmagyar által mért adatokból a lap. A szakember friss képeket is mutatott a büntetésekről. Hiába kérdeztük két hónappal ezelőtt az Országos Rendőr-főkapitányságot arról, meddig lát a fix traffipax, azóta sem kaptunk választ. A sajtóban az újságírók a rendőri nyilatkozatok alapján 40–100 méterre tippelték a hatótávolságot, mi nem értük be a találgatással. Utánajártak, hogy a KRESZ-táblán túl is mérhet-e a készülék. Hogyan dolgozik a fix traffipax? A választ egy radardetektorokat forgalmazó szegedi cég munkatársától kaptuk meg. Nem meglepő, hiszen a traffiérzékelőket forgalmazó cégeknek fontos, hogy tudják, mivel állnak szemben.

– Ha megnézzük a traffipax gyártójának honlapját, akkor láthatjuk, hogy a gyári ajánlás szerint a radarok 3–20 méterre mérnek pontosan. A beállítási szögből is ez következik. Ha nem a megadott 10–25 fokban érkezik az útra a radarjel, akkor nem lesz hiteles a mérés – mondta a lapnak Magyarics Robin.

A powertuning.hu munkatársa gyorshajtókról készült képeket is mutatott. Ezek szerint a kocsikat olyan közelről mérik, hogy a képre nem fér fel 2 sávelválasztó vonal. Ha nem így lenne, a rendszámot sem lehetne leolvasni. – Azért nem mérhetnek távolabbra, mert a Doppler-radar jele messzire menne. Egy időben mérhetné a távolról jövő és az elhaladó autókat, ami biztos gyorshajtást jelentene az egyik járműnek – magyarázta az értékesítési vezető.

Minden mérőeszközt hitelesíteni kell, az adatokat a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Metrológiai Hatóság is közzéteszi. A dokumentumok szerint a radaros traffipaxot 2011-ben ellenőrizték, eszerint a mérőeszköz csak a gyári beállítások mellett működik pontosan.

Már csak egy kérdés maradt, vajon a szegedi traffipaxok a figyelmeztető KRESZ-táblán túl is mérhetnek? Lemértük, a sebességmérésre figyelmeztető táblákat 40–70 méterre rakták ki a kameráktól. Egy lézeres-ultrahangos távolságmérővel meghatároztuk a traffipax magasságát, és végre hasznát vettük a középiskolai matematikának. A Pitagorasz-tétellel ki lehet számolni, hogy a radar hol találkozik az aszfalttal – az autóval –, azaz az oszloptól milyen messze mér a traffi.

Megmértük, a szegedi fix kamerákat 6,5 méter magasra szerelték. Ha a radar és az autó között a legnagyobb, 20 méteres táv marad, akkor a traffi az oszloptól legfeljebb 19 méterre mérhet el. Eszerint veszély csak a táblák határán belül van. Igaz, nincs kizárva, hogy tévedünk, de aki a tábla vonala előtt nem nyomja a gázt, az szinte biztosan megússza a borsos büntetést. Azt se feledjük, hogy a piros lámpát messzebbről is figyelheti a készülék.

delmagyar.hu

 

Minden vélemény számít!