Közzétette - Kategória - Belföldi krónikák, Gazdaság, Közélet

Így vezethetnek legálisan azok, akiknek nincsen jogosítványa


Illusztráció

Illusztráció

Bár az autózás jövőjét sok kérdés árnyékolja, még a mostani generációban is számtalan fiatal várja tűkön ülve, hogy végre jogosítványt szerezhessen. Most van rá egy mód, hogy az igazán türelmetlenek akár már jóval 17 éves koruk előtt biztonságosan és legálisan volán mögé ülhessenek.

Valószínűleg senkinek nem okoz meglepetést, hogy szerkesztőségünk tagjai már gyerekkoruk óta vonzódnak a kocsikhoz, a vezetéshez. Így mi is szembekerültünk azzal az ellentmondással, hogy egy gyerek 14 éves korára legtöbbször eléri a szükséges testmagasságot, legálisan azonban legkorábban csak 17 évesen ülhet rendszámos autó volánja mögé. Tinikorban még három hónap is örökkévalóságnak tűnik, nemhogy három év, így természetesen mi is jóval a korhatár alatt kocsiba szálltunk. Akkor perszenem látszott nagyon rizikósnak kimenni a városszéli dűlőutakra, és szülői oktatás mellett megismerkedni a hegynek felfelé elindulás, vagy az Y-forduló misztériumával, de az igazság az, hogy egyáltalán nem veszélytelen ez a mutatvány. Bizonyára sokunknak vannak ehhez hasonló kalandos, félig, vagy semennyire sem legális vezetési történetei a jogsi előtti évekből, ám mára változott a világ. Jóval tudatosabbak (vagy túlféltők?) a szülők, ha gyerekeik biztonságáról van szó, és szabadon használható, forgalommentes dűlőútból sincs akkora választék, pláne egy nagyváros közelében.Nem érzéki csalódás a jelentős forgalomnövekedés sem, jó kétszer annyi autónak van magyar rendszáma most, mint 25 éve, amit megfejel a tranzit útvonalak átmenő forgalma. Aki tehát olyan helyet keres az első méterek megtételéhez, ahol senkit se zavar vagy veszélyeztet, annak nincs könnyű dolga. Talán éppen a sok kocsi miatt hétköznapi, megszokott dolog lett az autózás, nem pedig a szabadság megélésének egyik formája.

Hiába jobbak a mai autók, mint azok a Ladák, Skodák és Wartburgok, amikkel apáink jártak, a birtoklásuk, a vezetésük kevésbé ünnep. Az emberi élet minden vetületére igaz, hogy ami különlegességből a szürke hétköznapok kötelező kellékévé válik, az gyakran „varázstalanodik”, elveszti vonzó csillogását.

Kicsit olyan ez az egész, mint a Forma-1. Minden emberi számítás szerint zseniális pilótafenomének forgatják ma is a volánt ebben a szériában, a sport igazi hőseinek azonban azokat tekintjük, akik anno az életüket tették kockára a győzelemért, akiknek valóban meg kellett küzdeni a géppel és a pályával.gy dolog azonban biztos: ma is sok 14 éves lányban és srácban merül fel a kérdés, hogy mikor vezethet már.
Persze sokfelé elmehetnek néhány kört gokartozni, számos pályán már 135 centi fölött motoros gépbe ülhetnek az ifjú titánok, de azért az mégsem ugyanaz. Az egyik hazai vezetéstechnikai oktatóközpont, a Driving Camp, és az egyik hazai importőr, a Mercedes őket célozta meg, mert mostantól a vezetés élményét kínálják a 14-17 éves korosztálynak.

origo.hu


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük