Nem zökkenőmentes az italcsomagolás automatikus visszaváltására kidolgozott rendszer bevezetése Magyarországon. A fogyasztók lelkesek, milliós nagyságrendben dobálják a palackokat az automatákba, de az új szisztéma feladta a leckét a berendezéseket üzemeltető MOHU-nak és a nagy gépeket befogadó boltoknak is.
A Telex megkereste a boltokat, és a MOHU-t is.
- A Spar szerint gyakori gond volt eddig, hogy a MOHU nem jött el az automatába dobott hulladékért, ha pedig mégis, akkor sem vitt el mindig mindent. Sokszor hibásodtak meg az ENVIPCO márkájú visszaváltó automaták, amelyek javítása több esetben nem törtét meg időben. Adódott probléma akkor is, amikor egy-egy italnak csúszott a visszaváltási rendszerbe való regisztrációja: lehet, hogy a csomagoláson ott volt az 50 forintos visszaváltási logó, de az automata még nem volt beprogramozva annak visszavételére.
- Az Aldi közölte: a boltok dolgozói külön képzést kaptak korábban a gépek kezelésére. Ha egy automata meghibásodik, a dolgozók a gép ügyfélszolgálatával telefonálva próbálják kijavítani a hibát. Ha ez nem sikerül, egy technikust is küldenek a szerviztől az üzlethez, a köztes időben pedig a vásárlók a kasszánál válthatják vissza az üvegeket. A jövőre nézve az Aldi célja, hogy a jelenleginél is több automata kerüljön az üzletekbe.
- A Lidl szerint az is fontos, hogy a vásárlók ne dobálják be túl gyorsan a palackokat, mivel a gépek másodpercenként egy vonalkódot tudnak leolvasni. Az 50 forintos visszaváltási díj nélküli palackokat sem fogadja be a gép, így azokat az automata melletti tárolóedényekbe tudják bedobni.
- Budapest Vásárcsarnokai Kft. közölte: náluk is gondot jelent, hogy a MOHU csak egyszer viszi el a palackokat a Központi Vásárcsarnokot alagsorában található Aldi üzletéből. Addig valahol tárolni kell ezeket, így a csarnok parkolójában gyülekeznek a MOHU szemeteszsákjai.
- A legtöbb piacon egyáltalán nem található automata, a piacok nem tudtak ilyeneket igényelni, miközben a helyi eladóknak ugyanúgy a betétdíjas termékeket kellett árusítaniuk. Az igényt már jelezték a MOHU felé, hogy országos szintű problémáról van szó, de még nem született megoldás a koncesszor részéről.
Van elég autó, és az üzemeltetés is egyszerű, hamar megtanulható
– írta a lapnak a MOHU.
A hibák közel 90 százalékánál a nem megfelelő bolti üzemeltetésből adódott: volt, ahol nyitva felejtették a gép ajtaját, míg máshol nem volt áram alatt a gép, de olyan is előfordult, a nagy forgalom miatt elfogyott az automatához használható szemeteszsák
– közölte a társaság, azzal, hogy újra kell tervezni a logisztikát a most beérkezett adatok alapján, ismét tartanak oktatást a boltok dolgozóinak az automaták működéséről.