Sokaknak kellemes meglepetést hozhat az éves villany- és gázóra-leolvasás: ha a valós fogyasztás alacsonyabb volt, mint az előleg alapján fizetett összeg, akár több ezer forint is visszajárhat. A túlfizetés automatikusan visszakerülhet a bankszámlára – de nem árt résen lenni!
Elkezdődött az éves villany- és gázóra-leolvasások időszaka, így hamarosan kiderül, hogy valaki többet fizetett-e a szolgáltatásért, mint amennyit valójában elhasznált, vagy épp ellenkezőleg, hátralékot kell rendeznie.
Sokaknak a tényleges fogyasztásuk alacsonyabb, mint az előlegszámlák alapján fizetett összeg. Ilyenkor beszélhetünk túlfizetésről, és a pénz természetesen visszajár a fogyasztónak.
A túlfizetés akkor következik be, amikor a számláink összege meghaladja azt az összeget, amennyit valójában fogyasztottunk. Ez előfordulhat például akkor, ha az előlegszámlák alapján fizetünk, és végül kevesebbet fogyasztunk, vagy ha véletlenül többször fizetünk be egy hónapban – írja a Hitelfórum.
Általában a túlfizetett összeg visszatérítése automatikus folyamat. Az energiaszolgáltató köteles nyilvántartani a folyószámlán lévő pozitív egyenleget, vagyis a túlfizetést.
Ha az összeg eléri vagy meghaladja az adott határt, a szolgáltató köteles azt a pénzt visszafizetni a felhasználónak. Ez a folyamat a legtöbb esetben emberi beavatkozás nélkül zajlik le, azonban nem árt figyelni az éves elszámoló számlára, hiszen abból világosan kiderül, van-e túlfizetésünk.
A túlfizetés visszatérítése általában az ügyfél bankszámlájára vagy a következő számlára történik. Ha a pénzösszeg nem túl nagy, akkor az elszámoló számlán kerül elszámolásra, csökkentve ezzel a következő számla összegét. Nagyobb összegek esetén a szolgáltatónak 8 napon belül kell visszafizetnie azt az ügyfélnek.
Ha valaki hosszabb időn keresztül rendszeresen többet fizetett, mint a fogyasztása indokolt volna, az év végi leolvasás után akár jelentősebb összeg is visszajárhat.
Nem árt figyelni
Fontos, hogy a fogyasztók tisztában legyenek a túlfizetés lehetőségével és a visszatérítési folyamattal. Ha valaki úgy érzi, hogy túlfizetett, vagy ha bármilyen kérdése van az energiaszámláival kapcsolatban, érdemes felvenni a kapcsolatot az energiaszolgáltatójukkal. A pontos információkért mindig érdemes áttekinteni a szolgáltató által közzétett dokumentumokat és tájékoztatókat.