Közzétette - Kategória - Vásárosnamény hírei, Vásárosnaményi Krónikák, Vezér cikkek

INCLUSIV.EDU – Elkezdődött a vásárosnaményi és a beregi iskolák inkluzív oktatási tevékenységének javítása


Újabb határom átnyúló projekt keretein belül javulhat a  vásárosnaményi és a beregi iskolák oktatási tevékenysége a Beregi Többcélú Kistérségi Önkormányzati Társulás sikeresen elnyert pályázatának köszönhetően. Az immár létrejött partnerkapcsolat után, projektnyitó rendezvényen mutatták be a fontosabb programelemeket a Hunor Hotel & Étterem konferenciatermében.

A Szatmár Megyei Közösségi Fejlesztési Társulás, mint vezető partner, az INCLUSIV.EDU – Egy befogadó interkulturális oktatási rendszer felé a határon átnyúló térségben című projektet valósítja meg, együttműködésben a Beregi Többcélú Kistérségi Önkormányzati Társulással (Magyarország) és az „Edelweiss” Jótékonysági Egyesülettel (Kárpátalja, Ukrajna).

A projekt célja a befogadó és interkulturális oktatás fejlesztése a Szatmár – Bereg – Kárpátalja határon átnyúló térségben, olyan tevékenységek révén, amelyek elősegítik a pedagógusok és diákok közötti együttműködést és kölcsönös megértést. Az INCLUSIV.EDU projekt intézményi együttműködést támogat annak érdekében, hogy az interkulturális tanulási gyakorlatok szélesebb körben elterjedjenek, és hogy a határ menti oktatási intézmények felkészültebbek legyenek a sokszínű diákpopuláció befogadására.

A kezdeményezés célja egy befogadóbb és a kulturális sokszínűséget előtérbe helyező oktatási rendszer kialakítása, diákoknak szóló táborok szervezésével, amelyek segítik a szociális és interkulturális készségek fejlesztését, és lehetőséget teremtenek a különböző háttérből érkező gyermekek interakciójára. A pedagógusok számára műhelymunkákat szerveznek, amelyek hatékony módszereket mutatnak be a befogadó és interkulturális tanulási környezet kialakítására. A projekt továbbá tanárok közötti tapasztalatcserét is lehetővé tesz Romániából, Magyarországról és Ukrajnából, hogy megerősítse a tudásmegosztást és az együttműködést. Elkészül egy többnyelvű interkulturális oktatási útmutató is, amely gyakorlati módszertanokat nyújt a tanároknak a diverzitás és inklúzió előmozdítására. Ezenkívül közösségi kampányok hívják fel a figyelmet az interkulturális oktatás fontosságára az iskolákban és a helyi közösségekben.A tanárok kompetenciáinak fejlesztése az interkulturális oktatás területén műhelyek, tanulmányi kirándulások és egy útmutató kidolgozása és terjesztése révén. Pozitív attitűd kialakítása a diákok és a szülők körében az interkulturális oktatás iránt. A tolerancia és a sokszínűség népszerűsítése.

Az INCLUSIV.EDU projekt aktívan bevonja a diákokat és pedagógusokat a határon átnyúló oktatási tevékenységekbe. Romániában 120 diák hat szatmár megyei általános iskolából, 24 tanár kíséretében, részt vesz egy sokszínűségi és integrációs táborban, amely elősegíti az interkulturális megértést és befogadást. Emellett 6 bábszínházi előadás valósul meg a helyi iskolákban, legalább 200, 6-10 éves gyermek számára. Magyarországról és Ukrajnából összesen 100, 6-14 éves diák vesz részt nyári napközis táborokban, míg 40 pedagógus a három országból két tanulmányúton ismerheti meg a befogadó oktatás jó gyakorlatait. Továbbá, a három országban szervezett interaktív műhelymunkák és kulturális programok további 400 diákot vonnak be a toleranciáról, a sokszínűségről és a társadalmi befogadásról szóló beszélgetésekbe. A 12 hónapos megvalósítási időszak végére, amely 2025. január 20-án kezdődik, a kezdeményezés jelentősen hozzájárul a tolerancia, az akadálymentesség és az inkluzivitás előmozdításához az oktatásban a határ menti térségben.

A projektnyitó rendezvényen elsőként Lévai Ildikó projektmenedzser köszöntötte a jelenlevőket, majd köszöntőbeszédet mondott Seszták Oszkár a Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Közgyűlés elnöke és Filep Sándor a Beregi Többcélú Kistérségi Önkormányzati Társulás is aki prezentáció keretein belül mutatta meg a résztvevő iskolavezetőknek és egyéb meghívott vendégeknek a projekt célját és azok célkitűzéseit.

Bemutatójában többek között kiemelte hogy a Társulásnak jelenleg 20 tagja van, amelyek a Vásárosnaményi Járás közigazgatási területén működő önkormányzatok. A BEREGTÖT a térség fejlesztési feladatait látja el, főként hazai és uniós pályázatok megvalósításával. Célja a helyi közszolgáltatások fejlesztése és a települések közötti együttműködés erősítése.

A most elindult projektről pedig megtudhattuk. hogy az inkluzív oktatás, tolerancia és sokszínűség fontossága a projekt legfontosabb eleme.

A térség/járás kulturális sokszínűsége, társadalmi kihívásai és marginalizált közösségei jellemzőek. Ez a sokszínűség gazdagítja a közösségi életet, új nézőpontokat és megoldásokat hoz, erősíti a kreativitást és az innovációt. Az inkluzív interkulturális oktatás elősegíti a diákok fejlődését, az empátia és megértés növelését, valamint készségeket biztosít az interkulturális kommunikációhoz.

Az iskolák, mint közösségi terek szerepe kiemelt, segítve a támogató környezet kialakítását, ahol mindenki megtalálja a helyét.
A társadalmi kohézió érdekében a feszültségek csökkentése és a közösségi kapcsolatok erősítése a cél.

Inkluzív oktatás, tolerancia és sokszínüség fontossága

A térség/járás kulturális sokszínűsége, társadalmi kihívásai és marginalizált közösségei jellemzőek. Ez a sokszínűség gazdagítja a közösségi életet, új nézőpontokat és megoldásokat hoz, erősíti a kreativitást és az innovációt. Az inkluzív interkulturális oktatás elősegíti a diákok fejlődését, az empátia és megértés növelését, valamint készségeket biztosít az interkulturális kommunikációhoz.
Az iskolák, mint közösségi terek szerepe kiemelt, segítve a támogató környezet kialakítását, ahol mindenki megtalálja a helyét. A társadalmi kohézió érdekében a feszültségek csökkentése és a közösségi kapcsolatok erősítése a cél.

Együttműködés tevékenységcsoportjai

Együttműködés célját három tevékenységcsoport megvalósításával kívánjuk elérni

Tanári készségek fejlesztése az interkulturális oktatás területén.
Pozitív attitűd kialakítása a tanulók és szüleik körében az interkulturális inkluzív oktatáshoz.
Tolerancia és a sokszínűség előmozdítása.

Az együttműködésbe  bevont Intézmények

Műhelyek az integrációról és a szocializációról tevékenységben

Aranyosapáti Általános Iskola

Csarodai Herman Ottó Általános Iskola

Gyürei Általános Iskola, Gimnázium Alapfokú Művészeti Iskola Gulácsi Tagintézménye

Gyürei Általános Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola, Gyüre

Tornyospálcai Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Bethlen Gábor Tagintézménye, Ilk

Vásárosnaményi Eötvös József Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Vásárosnamény

Tolerancia klub és közös projektmunka tevékenységben

Aranyosapáti Általános Iskola

Csarodai Herman Ottó Általános Iskola

Gyürei Általános Iskola, Gimnázium Alapfokú Művészeti Iskola Gulácsi Tagintézménye

Gyürei Általános Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola, Gyüre

Tornyospálcai Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Bethlen Gábor Tagintézménye, Ilk

Vásárosnaményi Eötvös József Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Vásárosnamény

Nyilvános kampány a tolerancia és sokszínűség előmozdítására

Vásárosnaményi Eötvös József Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Vásárosnamény

Vásárosnaményi Eötvös József Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Petőfi Sándor Tagintézménye

Vásárosnaményi Eötvös József Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Kölcsey Ferenc Tagintézménye

Vásárosnaményi II. Rákóczi Ferenc Gimnázium

Filep Sándor projektismertetőjét követően Szilágyi Mártont a vezető partner projektmenedzsment tanácsadója ismertette és mutatta be a Romániában működő projekt részleteit.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük