Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) tájékoztatása szerint szeptember elsejétől zöld rendszámot kizárólag a tisztán elektromos és nulla emissziós gépjárművek kaphatnak az első belföldi forgalomba helyezés során; az 5P (külső töltésű) és az 5N (növelt hatótávolságú) környezetvédelmi osztályba sorolt járműveken legkésőbb 2026. november 30-ig le kell cserélni a rendszámtáblát fehér alapszínűre.
2016. január elejétől a plug-in hibrid járművek jelentős, a zéró emissziós, azaz tisztán elektromos és hidrogén meghajtású gépjárművekkel megegyező mértékű kedvezményekben részesültek. Az eltelt nyolc év azonban vegyes tapasztalatokat hozott mind a technológia környezetvédelmi értékére, mind az ezt használó autókra vonatkozóan.
Folyamatban van a zöld rendszámhoz kapcsolódó adókedvezmények felülvizsgálata is
– közölte a szaktárca.
Az Európai Számvevőszék az elmúlt években figyelemmel kísérte a közúton közlekedő külső töltésű, hibrid üzemű gépjárművek általános üzemeltetési gyakorlatát, valamint az ezzel összefüggő károsanyag-kibocsátási tapasztalatokat és megállapította:
- A hálózatról tölthető hibridek valós vezetési feltételek melletti kibocsátása átlagosan háromszorosa-ötszöröse a laboratóriumban mért kibocsátásnak. Mindez az ilyen autókban lévő belső égésű motorok vártnál gyakoribb és nagyobb mértékű használatával magyarázható.
- Az elmúlt években nagyobb számban terjedtek el azok a járművek, amelyek az átlagos benzin, vagy dízelüzemű autóknál nagyobb belső égésű motorral rendelkeznek, de egy elektromos meghajtással kiegészítve úgy részesülhetnek a környezetkímélő, nulla kibocsátású autókkal megegyező mértékű kedvezményekben, hogy valójában lényegesen szennyezőbbek, mint az átlagos, fosszilis üzemanyagot használó járművek.
Tekintettel arra, hogy a plug-in hibrid technológia környezetvédelmi terhelése magasabb, mint a zéró kibocsátású járműveké, ráadásul lehetővé teszi, hogy zöld rendszámú luxusterepjárók élvezhessék a környezetkímélő autóknak járó kedvezményeket, az ÉKM álláspontja szerint nem indokolt a zéró kibocsátású és plug-in hibrid járművek azonos mértékű kedvezményének fenntartása.
A rendelet a Magyar Közlöny 2024. július 31-i számában érhető el.