Két év után ismét kevesebb baleset volt a hazai autópályákon, abban viszont nincs változás, hogy az M1-es számít a legveszélyesebbnek. Meglepő módon egyre biztonságosabb közlekedni az M7-esen.
Bár a tavalyelőtti rekord után jelentősen csökkent 2023-ban a hazai autópályákon bekövetkezett személysérüléses közlekedési balesetek száma, továbbra is az M1-es autópálya számít a legveszélyesebbnek Magyarországon – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal legújabb adataiból. Míg 2022-ben rekordnak számító 582 baleset volt a hazai autópályákon, addig 2023-ban már csak 500. Igaz, ez is az elmúlt húsz év negyedik legmagasabb értéke.
A Magyar Közút vette számba, hogy melyek a legveszélyesebb közutak Magyarországon, melyet a a vezess.hu szemlézett. A 2020 és 2022 között végzett mérések alapján a közútkezelő összesen 103 baleset-halmozódási helyet jelölt meg, ebből 79-et azonosított baleseti gócpontként. Ezek alapján 2020 eleje és 2022 vége között az 51-es/510-es út dunavarsányi, valamint a város környéki szakasza bizonyult az ország legveszélyesebb útjának 33-as súlyozott balesetszámmal. A korábbi hároméves szakaszban még a 82-es főút egy majdnem egy kilométeres szakasza volt az első a Bakonyban, amely legutóbb már csak a negyedik lett. A most első Pest vármegyei út veszélyességét jól illusztrálja, hogy sokkal rövidebb, mint a sorban mögötte lévő 4-es főút, mégis az első helyre került.
A 103 útszakaszból 79-et baleseti gócpontként tart nyilván az elemzés. A portál emlékeztet rá, hogy egyszer már összeállították a kérésükre a 2017 és 2019 közötti három esztendőben legveszélyesebbnek bizonyult utak sorrendjét, az akkori adatbázisban kilométerszelvényre pontosan meghatározták a problémás helyeket.
A mostani adatokból az derül ki, hogy 2020 eleje és 2022 vége között az 51-es/510-es út dunavarsányi, valamint a város környéki szakasza bizonyult az ország legveszélyesebb útjának 33-as súlyozott balesetszámmal.
A korábbi hároméves szakaszban még a 82-es főút egy majdnem kilométeres szakasza volt az első a Bakonyban, amely most már csak a negyedik. A most első Pest vármegyei út veszélyességét jól illusztrálja, hogy sokkal rövidebb, mint a sorban mögötte lévő 4-es főút. Íme, a top 10 legveszélyesebb magyarországi út a 2020 és 2022 között történt balesetek alapján.
A táblázatok jobb oldali hasábjaiban az adott úton történt összes baleset száma, valamint a „súlyozott balesetszám” adata szerepel, utóbbi némi magyarázatra szorul. Minden egyes személysérüléses baleset rendelkezik egy úgynevezett súlyszámmal, amely a sérülés mértékétől függ. Egy könnyű sérülésekkel járó balesetnél ez a szám alacsonyabb, míg a halálosnál magasabb. Ezt az adatot a végén összeadták a balesetek együttes számával – így alakította ki a Magyar Közút Zrt. a sorrendet.
Az oldal szerint nem véletlen, hogy a 82-es út hátrébb csúszott a listán, ugyanis a Magyar Közút Zrt. nemcsak berakja egy Excelbe a veszélyes útszakaszok adatait, hanem a jogszabály szerint a 79 baleseti gócpontnál beavatkozási javaslatokat készít.
„A kisebb költségű fejlesztéseket 2023-ban megvalósítottuk, vagy tervezéssel előkészítettük. Ezek lehetnek burkolatijel-festési, táblázási, közvilágítás-fejlesztési vagy jelzőlámpás csomóponttá történő átépítési munkák. A jelenleg is folyamatban levő tervek elkészítése után a jelentősebb beavatkozásokat (pl.: körforgalom, többlet forgalmi sávok építése) pedig a jövőben, ütemezetten, egyéb közlekedésbiztonsági projektek keretében lehet megvalósítani” – válaszolta a cég a lapnak. Az útkezelő értékelése szerint külterületen jellemzően a csomópontok és az éles kanyarok okozzák a legtöbb bajt, míg településeken belül a különféle útkereszteződések.