A 16-59 éves magyarok közel egyötöde tervez autóvásárlást a közeljövőben, több mint felük a jelenlegi környezetben kifejezetten alacsonynak számító összeget szán erre.
A 16-59 év közötti magyarok 6 százaléka már ki is választotta, hogy milyen autót vásárol a közeljövőben, további 11 százalék pedig eldöntötte, hogy vesz majd autót, ugyanakkor azt még nem tudja, hogy milyet – derül ki a Chery Group megbízásából készült, reprezentatív felmérésből. A cég hamarosan megkezdi a kínai Omoda modellek forgalmazását Magyarországon.
A megkérdezettek 19 százaléka jelezte, hogy bár felmerült benne a gondolat, hogy beszerezzen egy autót, még nem döntött végleg a kérdésben. A válaszadók több mint fele nyilatkozott úgy, hogy jelenleg nem tervezi autó vásárlását. Az autóvásárlási kedv különösen a legfiatalabbak (16-19 éves korcsoport) körében magas, az ő esetükben tízből négyen készülnek erre a lépésre.
A kutatás alapján egyértelműen az ár a legfontosabb szempont, amikor autóvásárlásról döntenek a magyarok, de azért vannak egyéb tényezők is, amelyeket kiemelten kezelnek. A megkérdezettek 53 százaléka válaszolt úgy, hogy a kifizetendő összeg szerepel a három leginkább meghatározó szempont között. Ebben egyébként a nők és a férfiak között meglehetősen nagy eltérés van: míg a hölgyek 57 százaléka sorolta a három legfontosabb szempont közé az árat, addig a férfiak esetében csak 49 százalék tett így.
Fontos tényező az is, hogy megbízható, ismert gyártó autóját vegyék meg. A teljes népességet vizsgálva egyébként ez a második legfontosabb tényező, a válaszadók 45 százalékánál szerepelt az autóvásárlási döntést leginkább meghatározó három szempont között, míg a jármű műszaki paraméterei a válaszadók 39 százalékánál került be ebbe a körbe.
Vannak eltérések a női és a férfi vásárlók döntési szempontjai között. Így például a hölgyek 39 százaléka sorolta a biztonsági funkciókat a három legfontosabb szempont közé, míg a férfiak 27 százaléka tett így. A dizájn viszont a férfiaknál számít jobban a vásárlás során, 15 százalék emelte ki ezt a tényezőt, míg a nőknek csak tizede.
A legfiatalabb, 16-19 éves korosztály esetében a gyártó számít legjobban, 43 százalékuk emelte ki ezt a szempontot a vásárlási döntést befolyásoló három legfontosabb tényező között. Az árat 36 százalékuk tartja kimondottan fontosnak, és alig kevesebben, a korcsoportba tartozók 35 százaléka említette a műszaki paramétereket a meghatározó döntési szempontok között.
A kutatás során arra is rákérdeztek, hogy mennyit szánnak autóvásárlásra a magyarok. A válaszadók valamivel több mint fele (51%) kétmillió forint alatti összeget tervez költeni erre a célra. A második legnagyobb csoportot a 3-5 millió forint közötti ráfordítással számolók jelentik, a megkérdezettek közel egyötöde tartozik közéjük. Majdnem egyenlő arányban vannak azok, akik 2-3 milliót (13%), illetve 5-10 milliót (12%) költenének autóra. Tízmillió forintnál többet a kutatásban részt vevők mindössze 5 százaléka fordítana erre a célra.
A felmérés egyik legérdekesebb eredménye az autóvásárlás előtti tájékozódás kapcsán érkezett. A megkérdezettek ennél a kérdésnél is több opció közül három válaszlehetőséget jelölhettek meg, és meglepően nagy különbségek derültek ki a nők és férfiak információszerzési gyakorlatára vonatkozóan. A három legfontosabb tájékozódási forrás vásárlás előtt a család és az ismeretségi kör (47%), az internetes oldalak (35%) és az autószerelők (34%).
A nők közül a családot, az ismerősöket 56 százalék jelölte meg információforrásként, valamint tanácsadóként, a férfiak körében viszont csak 40 százalék tett így. A férfiak ugyanilyen arányban emelték ki a tájékozódási források között az internetet, ami viszont csak a nők 29 százalékánál szerepel. A teljes népesség kicsit több mint ötöde keres segítséget online fórumokon autóvásárlás előtt, és egyaránt 10-10 százaléka tájékozódik a közösségi médiában, illetve autós szaklapokból.