Közzétette - Kategória - Egyéb

Bakonybél, Szekrényes-kő, Törkő-lik, Pörböl-barlang

A túra útvonala: Bakonybél – Kolostor- Szent-kút (Borostyán-kút)- Hegyes-kő – Szekrényes-kő-árok – Augusztin-tanya – Augusztin-tanya- Rend-kő – Törkő-lik – Rend-kő – Augusztin-tanya- Ráktanya- Védett szilfa – Mester-Hajag – Pörgöl-barlang.

Bakonybél, Szent-kút 2.jpgBakonybél közepéről, a sárga sáv sarga_sav.jpeg, piros kereszt piros_-_sav.png útvonalon indulunk kifelé a településről.
A Szent-kút felé megyünk, ott indul az ösvény felfelé a Szőlőgyöpre.
Innen a sárga sáv sarga_sav.jpeg, piros négyszög piros_negyzet_sav.png közös jelzésen haladunk tovább a mezei úton, a Szömörke-völgyben Hegyes-kő felé. Továbbhaladva utunkon, többnyire száraz időszakban csak kiszáradt vízmosásokkal találkozhatunk.

Bakonybél, Fehér-kő.jpgA Hegyes-kőtől a piros négyszög piros_negyzet_sav.png turistaúton megyünk felfelé.
A Fehér-kő-árokban egyre több, és egyre nagyobb kőfolyamot látni, és ezeken kell haladnunk is.
Természetesen az itt látható kövek mind fehérek.
A Fehér-követ elhagyva a vízmosásban már nem olyan fehér a kövek színe, mint a szikla alatt.
Továbbindulva az egyik erdősebb résznél végre elérjük a jobb oldalon fölénk magasodó Fehér-kő-sziklát.
A sziklát elhagyva nem szűnik meg a kőrengeteg, így vigyázva folytattuk utunk a, piros négyszög piros_negyzet_sav.png mentén.
A piros négystög jelzést piros_negyzet_sav.png alaposan el kell hagynunk, a balra húzódó árokban 100-200 métert kell befelé haladni, de érdemes benézni, mert gyönyörű vadregényes a hely.

Bakonybél, Szekrényes-kő.jpgA Szekrényeskő sziklája itt található.
A képződmény egy rétegesen összeállt nagy szikla.
A kövek úgy pattogzanak le róla, mint a cserép.
A Szekrényeskőtől visszamegyünk a piros négyszög piros_negyzet_sav.png  jelzéshez.
Innen utunk kicsit erősebben haladt felfelé, majd a tető közelében egyenesen kell a meredek talán 10m-es úton feljutnunk a felettünk vezető úthoz.

Bakonybél, Augustin-tanya, kulcsos-ház.jpgHa felérünk, már nem vagyunk messze az Augusztin-tanyától.
A tanyánál a piros sáv piros_sav.jpeg, sárga sáv sarga_sav.jpeg turista ösvényre tértük rá, és indulunk el a közelben található Törkő-lik felé.

Különösebben nem nehéz tájékozódni, mert ritka az erdő, így könnyen meg lehet a jelzést találni.

Ezen a sárga sávon sarga_sav.jpeg haladunk, amíg megtaláljuk a Törkő-likhez vezető sárga barlang sarga_omega_sav.gif jelzést.
Bakonybél,Törkő-lik.jpgAz út jobb oldalán találjuk a sziklát, amelyen a hasadék van.
Nem könnyű a bokrokkal alaposan benőtt, az útról nem is látható szikla felfedezése.
A sárga barlang sarga_omega_sav.gif túrajelzésből, csak néhány található az ösvényen, ezért figyelnünk kell, ha nem akarunk letévedni róla.
Ha megtaláltuk a Törkő-likat, némi pihenés után elindulunk vissza.
Az úton egy jókora vadszamóca mezőt találtunk.
Visszafelé haladva a sárga kereszt sarga_plussz_sav.jpgjelzésen, majd a piros piros_sav.jpeg és sárga sáv sarga_sav.jpeg útvonalon az Augusztin-tanyához.
Ott a sárga sávsarga_sav.jpeg, piros kereszt piros_-_sav.png jelzésen indulunk lefelé.
Az út köves, elég nehezen járható, de sajnos ezen kell vissza baktatnunk Bakonybélre.

Bakonyél, Pörgöl-barlang.jpgInnen indultunk tovább a Pörgöl-barlang alatt található úton.
A sárga jelzés sarga_sav.jpeg itt sajnos hiányzik, de ha nekivágunk a domboldalnak, pár száz méter után az egyik fa oldalán megtalálhatjuk a sárga barlang sarga_omega_sav.gif jelzést.
Innen a sárga barlang sarga_omega_sav.gif túrajelzés rendben megvan, de már a turista ösvényt is lehetett látni.
A barlang nagyon szép, védett természeti érték, kb. 14 különböző denevér faj él időszakosan itt, és jár vissza nászéjszakára.
Vissza Bakonybélre ugyanazon az úton juthatunk, mely felvezetett a barlanghoz.

Geocaching adatokAugusztin pihenő (GCAUG)
Szélesség N 47° 12,100′
Hosszúság E 17° 44,888′
Magasság: 542 m
Megye/ország: Veszprém
Geoláda típusa: Multi geoláda (1H+2V)

Nagyobb térképért klikk a képre!