Közzétette - Kategória - Belföldi krónikák

50 fok a vezetőfülkében: az utasokat, buszsofőröket, vasutasokat, de a postásokat sem kíméli a hőség


A nyári hónapok forrósága teljesen megbénította a vasúti közlekedést, egyszer például egyenesen arra kérték a vonatozni kívánókat, hogy inkább buszra szálljanak, mert a sínek olvadásnak indultak. A nyári hónapok forrósága teljesen megbénította a vasúti közlekedést, egyszer például egyenesen arra kérték a vonatozni kívánókat, hogy inkább buszra szálljanak, mert a sínek olvadásnak indultak.

zA vasutasok és a postások legalább védőitalt kapnak, a buszsofőrök azt sem minden esetben, de sok helyen nincs klimatizált pihenőhelyiség sem. A buszvezetők demonstrációt helyeztek kilátásba, a vasutas-szakszervezet a munkavédelmi hatósághoz fordulna, a postások pedig a mediterrán példákból tanulnak – megnéztük, mit tapasztalnak és mihez kezdenek a szakszervezetek a hőségnek leginkább kitett szakmákban – írja a HVG.hu.

A buszsofőröknek van, hogy 50 Celsius-fokban kell dolgoznia – magyarázza Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) elnöke a HVG-nek. Dobi szerint még a klímával felszerelt buszok sem feltétlen jelentenek megfelelő munkakörnyezetet, mert amikor évekkel ezelőtt azokat megvásároltak, akkor alkalmasak voltak arra, hogy a 30 Celsius-fokos levegőt 25-re hűtsék, de a 40 fokos hőséghez már nem megfelelő hatásfokkal működnek.

Hasonló gondot jelent a védőital-ellátás akadozása, a sofőröknek nem mindenhol biztosítottak hűtött vizet vagy szódát, több helyen elromlott az automata. A pihenőhelyiségek sem minden esetben alkalmasak a gyors lehűlésre, hiszen a klímaberendezés nem mindenhol működik, és ha valahol elromlott, azt nagyon körülményes megjavítani, van, ahol két hónap alatt sem sikerült. Dobi szerint a munkáltatónak fel kellett volna készülnie, hiszen már évek óta tapasztaljuk az ideihez hasonló hőséget. A Volánbusz integrációja óta azonban lassan és körülményesen születik minden döntés, van, amire csak az ötödik, hatodik ember bólinthat rá, ami lehetetlenné teszi a sürgős problémák orvosolását.

Kánikula kint, hőség bent

Hasonlóan nehéz helyzetben vannak a vasúti dolgozók is. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) honlapján közzétett videók szerint Rákos állomáson “méretében és hőmérsékletében” is szaunára emlékeztető helyiségben pihenhetnek a jegyvizsgálók munka közben, de a Keleti és a Nyugati pályaudvaron sem megfelelőek a körülmények.

A Keletiben a külső 36 Celsius-fokhoz képest bent 32 fokot mértek, a három helyiségből ventilátor kettőben volt, klíma egyben sem. Rákos állomáson 31 fokot mértek az 5,5 négyzetméteres pihenőhelyiségben, légkondi itt sincs.

Nem jobb az irodai dolgozók helyzete sem: a MÁV-Start Utasellátó igazgatóságán 33 Celsius-fokos kinti hőmérséklet mellett 32 fokban kellett dolgoznia az alkalmazottaknak. Bodon Gábor munkavédelmi szakértő szerint a helyiségben mobil klíma működött, de amikor ott jártak, csak meleg levegőt fújt. A szakszervezet azt is kilátásba helyezte, hogy munkavédelmi hatósághoz fordul, amennyiben a munkakörülmények nem javulnak.Nagy a hőség a vonatokon is, Lőrincz László, a VDSZSZ csoportvezetője a szervezet videójában arról beszélt, hiába működik a klíma a vonatokon, nincs olyan hatásfoka, hogy elviselhető hőmérsékletre hűtse a kocsikat. Lőrincz elmondta, hogy egy saját ventilátort hord magával, nemcsak szolgálatban, hanem akkor is, amikor utasként használja a MÁV járatait. Szerinte a pihenőhelyiségek többsége sincs megfelelően felszerelve, de legalább korlátlanul biztosítják az ásványvizet a munkavállalók részére.

Az időjárási viszonyoknak különösen ki vannak téve a postások, nemcsak nyáron, a hőségben, hanem a téli hidegben is – erről Tóth Zsuzsanna, a Postás Szakszervezet elnöke beszélt lapunknak. Tóth szerint a Magyar Posta munkaszervezési intézkedésekkel segíti a munkavállalók helyzetét, például a munkaidő kezdetének megváltoztatásával, de emellett biztosítanak védőitalt is a postásoknak, valamint felhívják a figyelmüket, hogy tartsák be a kijelölt pihenőidőt, lehetőség szerint klimatizált helyiségekben.

Ha a védőital biztosításában fennakadás van, azt érdekképviselet jelzi a munkáltató felé, de támogató a lakosság is, több helyen frissítővel, hideg italokkal kínálják a postásokat. Tóth elmondta azt is, hogy a szakszervezet a munkavédelmi bizottsággal együttműködve, a tagok közreműködésével – a naptej jövőbeni biztosítása érdekében – ezekben a hetekben tesztelést végez.

Lázár János Facebook-bejegyzésben kért bocsánatot az állandósult fennakadások miatt.

„Tudom, hogy az extrém hőség okozta kihívásokkal szemben a MÁV megörökölt, de már 20 éve is ósdi infrastruktúrája és járműállománya sokszor rogyott meg az idei nyáron is” – fogalmazott. Az építési és közlekedési miniszter szerint derékig állnak a korrigálásokkal kapcsolatos feladatokban, a végső cél a 10 éves vasútfejlesztési stratégia végrehajtása.

Lázár azt is leírta, hogy augusztusban egyszeri fizetéskiegészítéssel fogják meghálálni a MÁV dolgozóinak munkáját. A posztot azzal zárta, hogy augusztusban nagy bejelentésekkel és döntésekkel érkezik.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük